7 aug 2024
Reclames over vliegvakanties niet per definitie verboden
RCC 7 augustus 2024, RB 3845; 2024/00051 - CVB (Reclame Fossielvrij tegen TUI). De klacht die voor het College van Beroep ligt gaat over een televisiecommercial van TUI. Hierin is te zien hoe mensen vakantie vieren in de Turkse Riveira. Fossielvrij vindt dat deze commercial aanspoort om te vliegen. Aangezien vliegen een klimaatonvriendelijke manier van reizen is, zou deze commercial hierdoor aansporen tot gedrag dat schadelijk is voor de volksgezondheid en het milieu. Dit zou in strijd zijn met de NRC en de AVMD-richtlijn. In deze uitspraak doet de RCC voor het eerst uitspraak over de vraag of er überhaupt reclame mag worden gemaakt voor millieu-onvriendelijke producten en diensten. Er is namelijk geen sprake van misleiding. Net als in eerste aanleg wordt de klacht niet toegewezen. De Commissie stelde hierbij voorop dat het niet aan haar is om in het algemeen te bepalen op welke manier reisorganisaties reclame mogen maken voor vliegvakanties. Het College voegt hieraan toe dat de ingeroepen AVMD-richtlijn niet zo moet worden uitgelegd dat vliegvakanties te benoemen zijn als een verboden vorm van reclame.
7.5. Voor zover Fossielvrij (gelet op deze wijze van implementatie) zich ten opzichte van TUI al (rechtstreeks) kan beroepen op de AVMD-richtlijn, geldt het volgende. Het College constateert dat de hiervoor genoemde normen waar Fossielvrij zich in deze procedure op beroept al zijn te vinden in de versie van de AVMD-richtlijn van 10 maart 2010. Niet is voorzien in een toelichting hoe de verbodsnormen ter zake van gedrag dienen te worden uitgelegd. Het zijn in feite open normen. In de preambule bij de richtlijn en in haar doelstellingen ziet het College geen (eenduidige) aanwijzingen voor de wijze waarop de normen dienen te worden toegepast. Het College beschikt daardoor slechts over de letterlijke tekst van de normen en de context waarin zij naast andere verboden zijn geplaatst. Deze andere verboden zien, kort samengevat, op sluikreclame, subliminale technieken; onwenselijk gedrag met betrekking tot de persoonlijke en lichamelijke integriteit van de mens naast verboden reclame voor tabaksproducten, elektronische sigaretten, voor het aanprijzen van alcoholische dranken specifiek gericht op minderjarigen en voor reclame voor geneesmiddelen en medische behandelingen die alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn.