RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 3 februari 2011
RB 659
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

®eclameklassiekers - kort verslag

Deze eerste twee maanden van 2011 loopt de tentoonstelling over Reclameklassiekers in de Beurs van Berlage. Oude reclames van vroeger/nieuwe reclames van nu. Bezoekers kijken weemoedig naar producten en hun mascottes van vroeger. Door de jaren heen hebben diverse uitingen onze televisieblokken, printmedia en het straatbeeld bepaald. Wie kent nu niet flipje (schijnt wederom te worden ingezet), of petje pitamientje (van een pindakaasgigant). Zeer herkenbaar is nog steeds de angst voor B.O. ("body odour"; door Rexona werd ingezet)?

De jurist weet zich uitstekend te vermaken met eigen anekdotes om de tentoonstelling op te leuken.
Betekenisvolle en herkenbare uitingen - weet u nog -


toen bierjurkjes voetbalmode werden (2010), meer hierover

toen uitingen van de SP wél leuk waren (2010), meer hierover

toen de koningin (klik op foto voor vergroting)
later bleek ook het kabinet bij DIRK te shoppen (2008), meer hierover


 toen tabaksreclame nog mocht (2002) meer hierover

toen HIJ nog italianen opruimden (1996, klik foto voor vergroting)

 toen de RCC zich bezighield met "Is er koffie na de dood" (1993) meer hierover

toen talentenjachten gingen over boter op je hoofd hebben (1938, Blue Band was zoekende naar het meisje dat op het geschilderde botermeisje lijkt; klik foto voor vergroting)

 
Zie voor een selectie van lezingen gegeven door reclameprofessionals, zie evenementen op deze site. De tentoonstelling loopt tot 27 februari: reclameklassiekers.nl (kaarten online verkrijgbaar €4 - €12,50).