RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 18 februari 2011
RB 671
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Rode kaart voor rode portemonnee garantie

Reclame Code Commissie 2 februari 2011, Dossiernr: 2010/00848 (AH Bonus Laagste Actieprijs Garantie).

Reclamerecht. detailhandel supermarkt. Misleiding. Laagste ActiePrijs garantie (LAPG) van Albert Heijn heeft betrekking op "A-merken in deze Bonusfolder nergens goedkoper". Rode portomonneetje benadrukt dit voorts in de folder. Ook op de website staat "Elke week zijn al deze A-merkaanbiedingen nergens goedkoper”, waaronder wederom het bewuste rode portemonneetje is afgebeeld.

Gebleken is dat er beperkingen gelden mbt de LAPG:
- De artikelen die op de flap van de Bonusfolder staan, zijn van de LAPG uitgesloten;
- Bepaalde artikelen, die wel in de Bonusfolder of op de website staan zijn van de LAPG uitgesloten.

RCC acht de mededelingen TE absoluut, voorwaardenvermelding doet daar niet aan af...

Gelet op voornoemde beperkingen acht de Commissie de wijze waarop adverteerder in de hiervoor aangehaalde teksten mededeling doet over de Laagste Prijsgarantie te absoluut. Zonder duidelijk kenbaar gemaakt voorbehoud wordt in de uitingen meegedeeld dat de “A-merken in deze Bonusfolder” dan wel “Al deze A-merkaanbiedingen” “nergens goedkoper” zijn, terwijl kennelijk een deel van de in de folders - waaronder de artikelen op de ‘flap’ - en op de website aangeboden Bonusartikelen (zoals DVD’s) kennelijk van de LAPG actie zijn uitgesloten.

 

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat, waar in de uitingen deze beperkingen niet worden genoemd, sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c NRC. Nu voorts de onderhavige verwijzingen naar de LAPG de gemiddelde consument ertoe zouden kunnen brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de bewuste uitingen, voor zover de hiervoor aangehaalde mededelingen daarop voorkomen, misleidend als bedoeld in artikel 8.3 NRC en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu sprake is van vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC zijn de bewuste uitingen, gelet op het bovenstaande, tevens in strijd met artikel 13 a NRC. De Commissie verwijst in dit verband tevens naar de Algemene Aanbeveling sub e van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
 
Aan het voorgaande oordeel doet niet af dat, naar adverteerder aanvoert, in de uitingen wordt verwezen naar de voorwaarden op de website ah.nl of bij de servicebalie.

 

Lees de uitspraak hier.

NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.3 onder c.
NRC (nieuw) art. 13 onder a.

<!-- AddThis Button BEGIN --><div class="addthis_toolbox addthis_default_style"><a href="https://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4cc58b813d6ef585" class="addthis_button_compact">SHARE</a><span class="addthis_separator">|</span> <a class="addthis_button_preferred_1"></a><a class="addthis_button_preferred_2"></a> <a class="addthis_button_preferred_3"></a><a class="addthis_button_preferred_4"></a> </div> <script type="text/javascript" src="https://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=xa-4cc58b813d6ef585"></script><!-- AddThis Button END -->