RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 12 november 2009
RB 426
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Roken moet hip blijven

De tabakindustrie heeft het duidelijk zware tijden te doorstaan. Landen verbieden een voor een het roken in openbare gelegenheden, waarschuwingen tegen het roken zijn bijna even groot als de verpakkingen zelf en het maken van reclame is zeer uit den boze. Het Britse bedrijf Imeprial Tobacco dat merken zoals Gauloises en Peter Stuyvesant beheert moet dan ook creatiever te werk gaan om zijn producten aan de man te brengen. De gekozen methode is twijfelachtig.

 

Imperial Tobacco wist zowaar 60 personen vanaf 21 jaar voor zich te winnen die regelmatig nieuwe marktideeën voor het merk Gauloises zullen aanleveren. Al deze jongeren zijn talentvolle en populaire creatievelingen, waaronder Daryl van Wouw en Bas Kosters, die overigens zelf ook roken. Daarom zullen zij geen geldelijke vergoeding krijgen voor hun inzet maar sigaretten ontvangen. Is dit in strijd met de Tabakswet? De wet verbied namelijk het gratis verstrekken van tabakswaren als dit bedrijfsmatig gebeurd of ertoe strekt roken aan te bevelen. Een symbolische vergoeding is evenmin toegestaan. De vraag is nu of zij de sigaretten om niet ontvangen of dat hun werk gezien kan worden als betaling in natura. Imperial Tobacco beweerd uiteraard legaal bezig te zijn. Opvallend is echter dat in de contracten van de jongenen een geheimhoudingsplicht is opgenomen over het bestaan van deze afspraken. Daarnaast hadden de meeste van hen het idee dat zij meer als rokend rolmodel worden ingezet i.p.v. dat hun kwaliteiten daadwerkelijk benut zullen worden. Inmiddels heeft Imperial Tobacco zelf besloten om de campagne voorlopig te bevriezen. Waarschijnlijk voelden zij zich geintimideerd door de Voedsel en Warenautoriteit die aankondigden een onderzoek te willen starten.

 

(bron: NRC Handelsblad)