RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 16 juni 2009
RB 378
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Snoepreclame

De Consumentenbond wil dat er voor eens en altijd een einde moet komen aan reclame voor ongezonde producten voor kinderen tot twaalf jaar. Omdat de branche naar de mening van de Consumentenbond te lang wacht met het opstellen van een gedragscode, heeft de bond dat nu gedaan. Het voorstel is neergelegd bij de koepel van levensmiddelenfabrikanten FNLI. Lees de voorgestelde code hier.

De Consumentenbond wil dat er een verbod komt op kinderreclame voor snoep, snacks en frisdrank tussen 6.00 uur en 21.00 uur. "Ook mogen geen kinderhelden gebruikt worden in die reclames en kunnen spaaracties niet meer door de beugel, meent de Consumentenbond."

"Als de FNLI de nieuwe code afwijst, is wetgeving de enige mogelijkheid om reclame voor ongezonde voeding alsnog aan banden te leggen." meldde de Bond in haar persbericht. Dat er een verbod moet komen, stelde de Hartstichting en de Consumentenbond al in mei voor in een brief aan het kabinet. De Kamer zal volgende week, op 22 juni de nota Overgewicht van de ministers Klink (Volksgezondheid) en Rouvoet (Jeugd & Gezin) behandelen. 

Lees hier en hier meer.