Springlevend mixt redactioneel met commercieel
Uitspraak van de Reclame Code Commissie, 30 november 2009, Dossier 2009/00364
De uitgevers van het blad Springlevend, genaamd Partner Medien, zijn veroordeeld wegens oneerlijke reclame. In een uitgave hebben zij namelijk teksten gepubliceerd welke redactioneel ogen maar op het tweede gezicht toch duidelijk reclame bevatten. Daarnaast zijn ook de advertenties voor Prelox, BioActive Magnesium en Bio-Glucosamine in strijd met de Warenwet en de Geneesmiddelenwet bevonden. De advertentie voor Evelle is in strijd met de Warenwet. Voor de reclameadvertenties is Pharma Noord verantwoordelijk gesteld. Door het bestaan van een link tussen een reclame en een redactioneel artikel is Parma Noord tevens aansprakelijk gesteld voor het betrokken artikel. Wat betreft de Prelox advertentie is geconstateerd dat deze in strijd is met de Europese verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims (EG nr. 1924/2006), omdat het verboden is te verwijzen naar "aanbevelingen van individuele artsen of beroepsbeoefenaren op het gebied van de volksgezondheid".
(bron: Reclame Code Commissie)