RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 28 oktober 2008
RB 286
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Stereotypering in reclame

Volgens het niet-wetgevende verslag, opgesteld door het Zweedse parlementslid Eva-Britt Svensson (GUE/NGL), worden "vrouwen, mannen, meisjes en jongens door genderstereotypen in reclame in een keurslijf geperst doordat zij een vooraf opgelegde en kunstmatige rol krijgen aangemeten, die vaak voor beide seksen neerbuigend en vernederend is en waarin ze dommer worden afgeschilderd dan ze zijn". Volgens Eva-Britt Svensson worden er ondanks verschillende Europese programma's om gendergelijkheid te bevorderen, nog steeds clichébeelden in de reclame gebruikt.(Lees het interview hier)

Het  Europees Parlement heeft het initiatiefverslag goedgekeurd over de invloed van marketing en reclame op de gelijkheid tussen mannen en vrouwen.  Het verslag werd aangenomen met 504 stemmen vóór, 110 tegen en 22 onthoudingen.

Lees hier, hier en hier meer.