RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 17 november 2008
RB 294
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Symposium reclame code

Het eerste symposium van de Stichting Reclame Code in 45 jaar met het onderwerp “De kracht van zelfregulering: "een mijnenveld aan mogelijkheden”  gehouden door de Stichting Reclame Code in het hoofdkantoor van ABN/Amro in Amsterdam was een groot succes.

De Stichting bericht in haar nieuwsbrief dat de Voorzitter van de Stichting Reclame Code (SRC) nieuwe media oproept zich aan te sluiten bij de zelfregulering. Alle betrokken partijen waren het over een ding eens. Zelfregulering is van grote waarde voor zowel de consument als het adverterend bedrijfsleven (lees bericht van de RCC hier).

Het symposium werd op een leuke en informatieve manier geleid door Astrid Joosten. Verschillende sprekers benadrukte het belang van zelfregulering.

Door de sprekers werden er ook kritische noten geplaatst en valkuilen van zelfregulering beschreven. Zo benadrukte Harry Koorstra ,CEO van TNTpost,  het belang van de bijzondere reclamecodes waarin de specifieke behoeften van het bedrijfsleven en het verantwoord benaderen van de consument samen komen maar benadrukte hij ook het gevaar van overregulering.

John Bell, Head of Cabinet van de EU Commissaris voor Consumentenbescherming benadrukte dat zelfregulering alleen effectief kan zijn wanneer zij het vertrouwen heeft van alle betrokken partijen. Ook gaf hij aan dat de zelfregulering steeds kritisch geanalyseerd moet worden. Hij illustreerde zijn boodschap met het spreekwoord "het oog van de meester maakt het paard vet". 

Ben Verwaayen, CEO van Alcatel benadrukte het belang van vertrouwen van de partijen. Hij gaf aan dat de emotionele waarde van vertrouwen even belangrijk is als de objectieve waarde van vertrouwen. Naar zijn mening is de maatschappij gebaat bij een bedrijfsleven dat zichzelf wil reguleren in samenspraak met stakeholders. Hij stelde dat in de toekomst degene die invloed uitoefenen op informatiedragers betrokken moeten worden bij het communicatieproces.

De verschillende sprekers werden afgewisseld door videoboodschappen van onder andere de Vereniging van erkende adverteerders, de STER, Unilever en de Consumentenautoriteit welke felicitaties en gelukwensen bevatten in verband met het 45-jarig bestaan van de Reclame Code Commissie.

Verder bracht het  intermezzo van Raoul Heertje een komische doch kritische noot aan het programma.

Reclameboek.nl feliciteert Stichting Reclame Code met haar 45 jarig bestaan en wenst haar nog vele vruchtbare jaren toe!