25 jul 2017
Taxfree prijzen & laagste prijsgarantie op Schiphol is misleidend
RCC 25 juli 2017, RB 2939; dossiernr. 2017/00356 (Schiphol; taxfree reizen voor alle passagiers) Aanbeveling (gedeeltelijk). Taxfree reizen, laagste prijsgarantie en voorwaarden. Misleiding. De uiting: 1. Een uiting op www.schiphol.nl/nl/pagina/taxfree-kortingen/. Daarin staat onder de aanhef: “Mooi meegenomen” onder meer: “Taxfree winkelen binnen de EU. In 1999 zijn de regels vanuit de overheid aangepast en werd echt taxfree winkelen afgeschaft voor reizigers binnen de EU. Reizigers naar bestemmingen buiten de EU konden en kunnen nog steeds belastingvrij aankopen doen. Om te voorkomen dat reizigers afhankelijk van hun bestemming een andere prijs zouden moeten betalen, hebben de winkeliers op de luchthaven afgesproken de prijzen voor EU en niet EU-bestemmingen gelijk te trekken. Het bedrag dat door jou, als je binnen de EU reist, aan btw wordt betaald over diverse producten, nemen de winkels voor eigen rekening. Zo blijft het mogelijk om de prijzen lager te houden. Alle vertrekkende passagiers op Schiphol kunnen daardoor winkelen tegen taxfree prijzen”.
2. Een uiting op www.seebuyflyhappyhour.nl/voordelen-seebuyfly/. Daarin staat onder het kopje “Laagste prijs garantie” een blauwe pijl met daarin de tekst: “LOWEST PRICE GUARANTEE”. Naast de pijl staat de tekst: “Hou je ogen goed open terwijl je koopjes jaagt in onze winkels. Want als je producten met een blauwe pijl ziet, zijn deze gegarandeerd het goedkoopst van Nederland. Als je het product ergens anders vindt voor een lagere prijs, betalen we je het verschil. Beloofd is beloofd”.
De klacht: De klacht behelst de “misleidende manier” waarop Schiphol c.q. See Buy Fly reclame maakt met de term "taxfree" in haar uitingen, aldus klager (hierna ook: de Consumentenbond). De klacht vloeit voort uit een onderzoek van de Consumentenbond, najaar 2015, naar “de claims” van de See-Buy-Fly-winkels. Daaruit bleek dat het beloofde prijsvoordeel niet of nauwelijks bestond en dat er geen sprake was van "belastingvrije" aankopen. Meer concreet doet “See Buy Fly” drie beloften, die niet worden waargemaakt. Deze beloften zijn, aldus de Consumentenbond: A. "Winkeliers betalen de BTW voor passagiers die binnen de EU reizen". B. "Schiphol garandeert de laagste prijs". C. "Alle vertrekkende passagiers op Schiphol kunnen winkelen tegen taxfree prijzen"
De Commissie oordeelt hierover als volgt. Het is juist dat “internetwinkels” van de Laagste Prijs Garantie zijn uitgesloten. Dit volgt uit artikel 3 van de bij de klacht overgelegde “Voorwaarden Laagste Prijs Garantie”. Verder blijkt uit het door de Consumentenbond overgelegde overzicht “Prijsvergelijking ‘Specials Offers’ mét Laagste Prijsgarantie van See Buy Fly januari 2017” dat de prijzen van 13 van de 15 artikelen op Schiphol lager zijn dan de prijzen inclusief btw van diezelfde artikelen bij reguliere winkels. Gelet hierop kan het beroep van de Consumentenbond op dit overzicht niet slagen. Verder heeft de Consumentenbond niet betwist dat Schiphol een verschil in prijs zoals bedoeld in de Laagste Prijs Garantie daadwerkelijk terugbetaalt, indien een beroep op die garantie wordt gedaan.
Ter zitting heeft de Consumentenbond nog aangevoerd dat Schiphol de laagste prijs hanteert, maar dat “er niet” staat dat dit niet gebeurt ten opzichte van onder meer uitverkopen, webwinkels, postorderbedrijven, faillissementsverkopen en groothandels. Deze uitzondering is opgenomen in (artikel 3 van) de hiervoor genoemde bij de klacht overgelegde “Voorwaarden Laagste Prijs Garantie”.
De Commissie stelt vast dat in de bestreden tekst met de aanhef “Laagste prijs garantie” wordt gesteld: “Want als je producten met een blauwe pijl ziet, zijn deze gegarandeerd het goedkoopst van Nederland. Als je het product ergens anders vindt voor een lagere prijs, betalen we je het verschil. Beloofd is beloofd”, terwijl daarbij niet wordt verwezen, bijvoorbeeld door middel van een asterisk, naar voornoemde, beperkende voorwaarden, waarin onder meer internetwinkels worden uitgezonderd. In zoverre is er naar het oordeel van de Commissie sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist. De beslissing: De Commissie acht uiting 2 in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.