RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op zondag 11 april 2010
RB 489
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Totaalverbod op alcoholreclame (on)gewenst

Als de regels op alcoholreclame zodanig worden aangescherpt dat het maken van dergelijke reclame nogal onaantrekkelijk wordt, waarom dan niet gewoon pleiten voor een totaalverbod op alcoholreclame? Het grote grijze gebied zou dan met een slag worden weggegumd en alle zorgen van consumenten zouden verdwijnen als sneeuw voor de zon. Eenzijdig? Waarschijnlijk, maar toch pleit de meerderheid ervoor.

Ook de SP en SGP staan positief tegenover een geleidelijke verschuiving richting een algeheel verbod, te beginnen met een verbod op televisie en in de bioscoop. Zij onderbouwen dit standpunt met een onderzoek, waaruit zou blijken dat een dergelijk verbod alcoholconsumptie onder jongeren zou ontmoedigen. Dit lieten de partijen weten tijdens het Tweede Kamerdebat op woensdag 7 April over de nieuwe Drank- en Horecawet.

Particulieren lijken het eens te zijn met deze opvatting, zo blijkt uit het BNR Nieuwsradio programma “Aan de slag”. Daarin werd op donderdag 8 April de stelling “Moet er een verbod komen op alcoholreclames op televisie en in de bioscoop?” aan luisteraars voorgelegd. Ook Esther van den Wildenberg heeft namens STAP gereageerd.

Klik hier om het 15 minuten durende interview te beluisteren.

(bron: Alcoholreclame)