16 mei 2018
Uitspraak mede ingezonden door Diederik Stols, Boekx.
TP Vision mag 'The best OLED TV you can buy' niet meer gebruiken voor aanprijzing 'beste koop'
Vzr. Rechtbank Amsterdam 16 mei 2018, RB 3137; ECLI:NL:RBAMS:2018:3431 (LG tegen TP Vision) Reclamerecht. “Best Buy” is gebaseerd op de prijs/kwaliteitverhouding, niet op beste product. TP Vision Europe mag voor de OLED Philips televisie die zij verkoopt, niet meer de reclameslogan “The best OLED TV you can buy” gebruiken in combinatie met het predicaat van het European Imaging and Sound Association (EISA). Voor zover de claim wordt gebruikt voor de Philips 55POS9002 in combinatie met het EISA-predicaat is sprake van misleiding omdat dit toestel niet de prijs voor het beste product, maar voor de beste koop heeft gekregen (de prijs voor het beste product is uitgereikt aan de LG OLED65E7). De prijs voor de beste koop (“Best Buy”) is gebaseerd op de prijs/kwaliteitverhouding en houdt dus niet in dat de Philips 55POS9002 het beste product is. De consument wordt derhalve misleid ten aanzien van de karakteristieken en kwaliteit van de betrokken OLED-tv’s. Door het gebruik van de claim in combinatie met het EISA-predicaat wordt ten onrechte de indruk gewekt dat de kwaliteit op objectieve wijze door een gerenommeerde organisatie (EISA) zou zijn vastgesteld en dat hierbij de Philips 55POS9002 als beste uit de bus komt.
4.9. Volgens LG maakt de uiting “The best OLED TV you can buy” deel uit van een wijdverspreide en langdurige reclamecampagne van TPV. Eveneens volgens LG gebruikt TPV de uiting in het merendeel van de gevallen in combinatie met het EISA-predicaat. TPV heeft dit alles uitdrukkelijk bestreden. Voorshands kan in dit kort geding alleen worden vastgesteld dat de uiting (al dan niet in combinatie met het EISA-predicaat) is gebruikt op displays in winkels, in een in België en Luxemburg verspreide reclamefolder en op het billboard op Schiphol. Niet gebleken is dat de uiting is gedaan op websites (van TPV of van Koninklijke Philips N.V.), in krantenadvertenties of in tv-reclames. TPV heeft om die reden terecht aangevoerd dat de onder 2-4 gevorderde rectificaties disproportioneel en dus niet passend zijn, omdat de uiting niet is gedaan op de website van Koninklijke Philips N.V., noch in De Telegraaf, noch in landelijke dagbladen in België en Luxemburg. Het billboard op Schiphol leent zich vanwege het ‘vluchtige’ karakter van uitingen op dat medium niet voor het plaatsen van een rectificatietekst. Overigens is op dat billboard de uiting niet in combinatie met het EISA-predicaat gedaan.
4.10. Gezien de voorshands beperkte omvang van de reclamecampagne van TPV wordt voldoende aan de belangen van LG tegemoetgekomen door toewijzing van de vordering onder 1, en dan alleen gericht op de uiting “The best OLED TV you can buy” in combinatie met het EISA-predicaat (zie onder 4.4 en 4.5 van dit vonnis).