TROS te commerciëel voor publieke omroep
Je hebt omroepen en je hebt omroepen, namelijk die welke hun inkomsten halen uit commerciële bronnen en andere welke gebruik kunnen maken van staatsteun. Om o.a. eerlijke concurrentie tussen commerciële en openbare omroepen te verzekeren maar ook om de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de laatste te waarborgen is deze regel op verschillende manieren verankerd in de Mediawet. De TROS lijkt zich daar weinig van aan te trekken. Zo hebben zij het onder kinderen geliefde programma "de Bibaboerderij onder Z@ppelin uitgezonden zonder daarvoor een cent te hoeven betalen. Het programma werd namelijk grotendeels bekostigd door Schuitema. 130 afleveringen waren in totaal zo'n 4 miljoen euro waard. Overige kosten werden gedekt door het innen van royalty’s. Ook Schuitema kon zijn kosten verminderen doordat producten van de Bibaboerderij in de C1000, het dochterbedrijf van Schuitema, werden verkocht.
De TROS maakte zich daamree schuldig aan het overtreden van reclameregels van de publieke omproep. En met die reden heeft het Commissariaat voor de Media de TROS twee boetes opgelegd ter hoogte van in totaal 270.000 euro. De eerste werd gebaseerd op het absolute verbod van sponsoring van kinderprogramma's. De ernst van de overtreding werd nog eens versterkt door de duurzaamheid van de inbreuk en het tekort aan transparantie in de financiering. De tweede boete berust op het verbod van dienstbaarheid. Dit houd in dat commerciële derden geen commercieel belang mogen hebben bij een uitzending, aldus het Commissariaat. Overigens is dit niet de eerste keer dat de TROS daarvoor een boete heeft gekregen.
Je zou denken dat dit alles genoeg reden zou zijn om de TROS uit het publieke bestel te halen. En inderdaad, het Commissariaat had een negatief advies gegeven over het verstrekken van de jaarlijkse licentie aan de TROS. Toch door te garanderen dat zij vanaf nu de Mediawet wel in acht zullen nemen heeft Minister Plasterk alsnog de nodige zenderlicentie aan hun verstrekt. We zullen zien of de TROS in de komende tijd nog andere producten aan ons zal proberen te verkopen.
(bron: NRC Handelsblad)