RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 18 februari 2011
RB 673
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Uw kans op een GROTER aandeel

Reclamecode Commissie 2 februari 2011, Dossiernr: 2010/00967

Reclamerecht. Misleiding, Loterijdiensten, reservering van loten en uitleg van het begrip "kans op groter deel". Klager stelt terecht dat kans op groter deel van de Kanjer onjuist is. Men kan immers, in het zeldzame geval dat de gereserveerde lotnummers aan een ander zijn toebedeeld, nog deelnemen met andere lotnummers, waarmee men eveneens kans maakt op een ‘groter deel in de Kanjer’...

de Reclamecode Commissie oordeelt...

in de reclame-uiting wordt meegedeeld dat, wanneer niet vóór de gestelde datum de bedoelde loten worden geactiveerd, de reservering vervalt en adverteerder zich het recht voorbehoudt om ‘in dat geval de niet geactiveerde loten aan anderen beschikbaar te stellen’. In de brief staat bovendien dat daarmee ‘uw kans op een groter deel in de Kanjer’ vervalt. (red. accent toegevoegd)
 
Uit het deelnemersreglement blijkt echter dat per postcode 499 lotnummers worden uitgegeven en dat indien nodig, indien alle 499 loten in een postcode zijn uitgegeven, de deelnemers automatisch worden doorgeschoven naar de dichtstbijzijnde nog beschikbare postcode. De kans dat de in de uiting genoemde loten, indien deze niet worden geactiveerd, aan anderen beschikbaar worden gesteld is derhalve zeer klein. De mededeling dat ‘uw kans op een groter deel in de Kanjer’ zal komen te vervallen als de ‘gereserveerde’ loten niet worden geactiveerd is bovendien, gelet op het voorgaande, onwaar. Men kan immers, in het zeldzame geval dat de gereserveerde lotnummers aan een ander zijn toebedeeld, nog deelnemen met andere lotnummers, waarmee men eveneens kans maakt op een ‘groter deel in de Kanjer’. (red. accent toegevoegd)
 
Gelet op het voorgaande gaat naar het oordeel van de Commissie de reclame-uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de voordelen, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hier­door er toe kan worden gebracht om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had ge­nomen. Gelet hierop is de uiting mis­leidend en on­eer­lijk in de zin van artikel 7 NRC.

Lees de uitspraak hier.

NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b. (gebruikt u Ctrl+F om te zoeken naar tekst?)

<!-- AddThis Button BEGIN --><div class="addthis_toolbox addthis_default_style"><a href="https://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4cc58b813d6ef585" class="addthis_button_compact">SHARE</a><span class="addthis_separator">|</span> <a class="addthis_button_preferred_1"></a><a class="addthis_button_preferred_2"></a> <a class="addthis_button_preferred_3"></a><a class="addthis_button_preferred_4"></a> </div> <script type="text/javascript" src="https://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=xa-4cc58b813d6ef585"></script><!-- AddThis Button END -->