13 jul 2017
Veluwse Bron: 2e persoon gratis en prijs per persoon misleidend
RCC 13 juli 2017, RB 2934; dossiernr. 2017/00376 (VeluwseBron) Aanbeveling. reclame-uiting: 2e persoon gratis, €16,75 p.p. De uiting: Het betreft een uiting op de website www.veluwsebron.nl, waarin onder andere staat: “Nog 3 dagen! 2e persoon gratis. Beperkte beschikbaarheid 16,75 p.p. RESERVEER DIRECT”. De klacht: De klacht wordt als volgt samengevat. Klaagster vindt de uiting misleidend omdat zij verwachtte dat zij voor 2 personen € 16,75 moest betalen (omdat de “2e persoon gratis” is), maar zij in werkelijkheid niet € 16,75, maar € 33,50 moest betalen voor 2 personen.
In de uiting staat “2e persoon gratis” en “16,75 p.p.”. Klaagster voelt zich misleid nu zij voor 2 personen € 33,50 moest betalen, terwijl zij verwachtte dat zij met de aanbieding € 16,75 moest betalen voor 2 personen. Adverteerder stelt hier - kort gezegd - tegenover dat tijdens het doorlopen van het reserveringsproces duidelijk wordt gecommuniceerd dat de prijs voor 2 personen € 33,50 is. Dit verweer kan niet slagen.De Commissie is van oordeel dat nu in de uiting staat dat de 2e persoon gratis is, de gemiddelde consument zal verwachten dat de genoemde prijs van € 16,75 maar 1 keer afgerekend dient te worden wanneer men voor 2 personen reserveert. Dat men na het aanklikken van de button “RESERVEER DIRECT” blijkbaar (ook) te zien krijgt dat de prijs “€ 16,75 p.p.” is, verandert dit niet. Dat in de finale reserveringsstap duidelijk wordt dat de totaalprijs voor 2 personen € 33,50 is (hetgeen in feite betekent dat de 2e persoon evenveel betaalt als de 1e persoon), neemt de onjuiste indruk die in de uiting wordt gewekt niet weg.Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing: De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.