RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 24 mei 2017
RB 2864
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
24 apr 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 24 apr 2017, RB 2864; Dossiernr: 2017/00241 (Verscheurde poster Jezus), https://reclameboek.nl/artikelen/verscheuren-poster-jezus-is-niet-in-overeenstemming-met-de-goede-smaak-art-2-nrc

Verscheuren poster Jezus is niet in overeenstemming met de goede smaak, art. 2 NRC

RCC 24 april 2017, RB 2864; dossiernr. 2017/00241 en dossiernr. 2017/00241/A (Verscheurde poster Jezus) Vrijblijvend advies. Goede smaak. Uiting: Het betreft (verschillende versies van) de televisiecommercial, waarin is te zien dat een (per versie verschillend) persoon een poster met daarop de beeltenis van Jezus in stukken scheurt en deze stukken vervolgens voor zich in de lucht gooit. In beeld verschijnt de tekst: “Geloven is delen”. Klacht: Klager vindt het schokkend en onaanvaardbaar dat in de commercial een “als rk priester verklede man” een grote foto met daarop het beeld van Jezus verscheurt. Klager zegt niet te weten wat hij zich moet voorstellen bij de agressieve en beledigende handeling van het verscheuren van de afbeelding van Jezus als basis voor “geloven in delen”. Hij noemt dit platvloers en beledigend. Het is volstrekt onduidelijk om welke organisatie of welk product het gaat, aldus klager.

1. De Commissie stelt voorop dat haar oordeel alleen betrekking heeft op de onder “De bestreden uiting” beschreven ‘teaser-reclame’, waartegen de klacht is gericht.

2. De Commissie vat het bezwaar van klager tegen de televisiecommercial zo op dat hij de commercial in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Dat geldt in het onderhavige geval temeer, nu de reclame-uiting de aanprijzing van een denkbeeld betreft. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.

3. In de bestreden commercial is te zien hoe een afbeelding van een man die Jezus symboliseert in stukken wordt gescheurd en de snippers in de lucht worden gegooid. Er wordt geen tekst uitgesproken en de enige tekst die in beeld verschijnt is: “Geloven in delen”. In de uiting wordt niet duidelijk gemaakt van wie de uiting afkomstig is. Naar het oordeel van de Commissie kunnen de getoonde beelden van het in stukken scheuren van de afbeelding van Jezus door het ontbreken van de naam van de afzender of enige andere toelichting niet in de juiste context worden geplaatst. Adverteerder heeft hiermee bewust het risico genomen dat de bedoelde beeldtaal de kijker ontgaat en de beelden, waarvan adverteerder erkent dat deze ‘controversieel’ en ‘schurend’ zijn, als schokkend en aanstootgevend worden ervaren. Dit leidt de Commissie tot het oordeel dat de uiting niet in overeenstemming is met de goede smaak in de zin van artikel 2 NRC.

4. Nu sprake is van reclame voor een denkbeeld, doet de Commissie geen aanbeveling aan adverteerder maar volstaat zij met het geven van een vrijblijvend advies.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. Zij adviseert adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.