RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 1 maart 2011
RB 689
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Voorwaardelijk naar de Kermis

RCC 9 februari 2011, Dossiernr: 2010/00799 (volkswagen kermis)

Reclamerecht. Aanbeveling. Autoreclame. Misleidend. Ontbrekende informatie. Drukpers/tijdschriften. 

klik plaatje voor vergroting
Ontdek de nieuwe Sharan & Touran bij Van Mossel
"Kermisactie: gratis entreemuntjes voor kermisattracties t.w.v. 35 euro*" 
verwees naar de tekst "*informeer naar de voorwaarden" ”.
“We heten u op zaterdag 25 september van harte welkom tijdens de familie-introductie van  de nieuwe Volkswagen Sharan en Touran(…) En laat u tijdens deze dag uw huidige auto taxeren, dan trakteren wij u op gratis entreemuntjes voor kermisattracties t.w.v. maar liefst 35 euro!*”

Nadat klagers auto was getaxeerd bleek dat adverteerder uitsluitend de genoemde entreemuntjes verstrekte indien de bewuste auto-bezitter diezelfde dag overging tot inruil dan wel aanschaf van een nieuwe Touran of Sharan.
 
Het verweer luidt – samengevat – als volgt...

In de advertentie staat duidelijk dat er aan het verkrijgen van kermismuntjes ter waarde van € 35,- aanvullende eisen worden gesteld. Voorts is adverteerder op de bewuste dag ‘ruimhartig met deze voorwaarden omgesprongen’. Klagers huidige auto was een lease-auto, waardoor een waardebepaling in de vorm van een taxatie niet mogelijk was. Klager heeft meegedeeld geen belang te hechten aan een offerte voor een mogelijk toekomstig alternatief. Ook via deze wijze kon klager dus geen aanspraak maken op de bewuste actie. Klager heeft niet kenbaar gemaakt dat hij het niet eens was met deze door adverteerder gehanteerde werkwijze.
 
In de bewuste uiting staat dat men, als men op de bewuste dag zijn huidige auto laat taxeren, wordt getrakteerd op gratis entreemuntjes voor kermisattracties t.w.v. € 35,-.

Niet wordt in de uiting vermeld dat één van de voorwaarden om de entreemuntjes te krijgen was, dat de betreffende auto-bezitter zou overgaan tot inruil dan wel het aanschaffen van een auto. Adverteerder heeft niet betwist dat deze voorwaarde gold, en slechts aangegeven dat zij op de dag zelf ruimhartig met deze voorwaarde is omgesprongen. Deze voorwaarde acht de Commissie echter dermate essentieel dat deze in de uiting had moeten worden genoemd. De enkele verwijzing naar de tekst: ‘informeer naar de voorwaarden’ is in dit kader onvoldoende.
 
Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie in de onderhavige uiting sprake van een omissie of te laat verstrekken van essen­tiële infor­matie als be­doeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consu­ment hier­door ertoe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen. Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Lees de uitspaak hier en hier(pdf).
Zie de uiting hier (p. 16) en hierboven (klik voor vergroting)

NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.3 onder c.

<!-- AddThis Button BEGIN --><div class="addthis_toolbox addthis_default_style"><a href="https://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4cc58b813d6ef585" class="addthis_button_compact">SHARE</a><span class="addthis_separator">|</span> <a class="addthis_button_preferred_1"></a><a class="addthis_button_preferred_2"></a> <a class="addthis_button_preferred_3"></a><a class="addthis_button_preferred_4"></a> </div> <script type="text/javascript" src="https://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=xa-4cc58b813d6ef585"></script><!-- AddThis Button END -->