Vuilnis kindercampagne onverantwoord
Het bedrijf No Added Sugar Ltd werd aangesproken op hun catalogus voor de laatste wintercollectie. De Advertising Standards Authority (ASA) moest dit bedrijf op de vingers tikken nadat tegen hen een klacht was ingediend. De catalogus vertoonde immers plaatjes van kinderkleding in het thema “vuilnis”. Het onderwerp was uitgewerkt door kinderen dicht bij gekleurde vuilniszakken te laten zitten en hun voorwerpen te laten vasthouden, welke normaliter worden beschouwd als dagelijks huisvuil. Maar liefst zes klagers beweerden dat een dergelijke reclame onverantwoord zou zijn nu kinderen dergelijk gedrag gemakkelijk zouden kunnen kopiëren. Dat wederom zou gevaarlijk en schadelijk kunnen zijn.
De ASA concludeerde dat, ondanks dat de catalogus gericht was tot de ouders, deze reclame niet acceptabel zou zijn. Dit beargumenteerde zij door te verklaren dat de betreffende catalogus in het huis aanwezig zou zijn, waarin de kinderen wonen en zo voor hen makkelijk grijpbaar zou zijn. Door de opmaak zouden de betrokken kinderen ook een interesse kunnen hebben in de catalogus en dus het gedrag in de campagne mogelijkerwijs kopiëren. De catalogus werd daarom ook uit de handel gehaald. Verder is No Added Sugar Ltd weggekomen met een waarschuwing.
Lees hier de hele uitspraak.