Waarschuwingen geen goede reclame
Uitspraak van de Reclame Code Commissie, 8 Januari 2010, Dossier 2009/00869 (Met dank aan Willem Leppink, Ploum Lodder Princen | Advocaten, Notarissen)
'Nu sprake is van een kwetsbare doelgroep die op een zeer alarmerende en indringende wijze wordt benaderd, ziet de Commissie aanleiding de uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.' aldus de Reclame Code Commissie.
‘Hoe meer wielen, hoe beter’ willen de adverteerders met de reclamecampagne voor scootmobielers blijkbaar zeggen. Met vijf wielen val je immers niet zo gemakkelijk om als met drie of vier. Dat daardoor rijden met minder dan vijf gevaarlijk is en ook gevaarlijker wordt is echter te kort door de bocht geredeneerd. Volgens de Commissie Reclame Code is de reclame genuanceerd genoeg nog cijfermatig juist. Daaruit volgt wederom dat onterecht gesuggereerd wordt dat alleen scootmobielen met vijf wielen veilig zijn. De reclame is daarom misleidend. Dat deze boodschap tevens als waarschuwing is verpakt wekt bij de betrokken consument daarnaast onnodig angstgevoelens op.
Lees hier de hele uitspraak.