RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 23 september 2024
RB 3856
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
2 sep 2024
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 2 sep 2024, RB 3856; 2024/00264 (Klager tegen Bitvavo en Newsbit), https://reclameboek.nl/artikelen/weglaten-van-een-beperkende-termijn-voor-een-welkomstactie-is-misleidend

Weglaten van een beperkende termijn voor een welkomstactie is misleidend

RCC 2 september 2024, RB 3856; 2024/00264 (Klager tegen Bitvavo en Newsbit). Klager stelt misleid te zijn door de advertentie van Newsbit over crypto-exchange Bitvavo. In de advertentie staat vermeld dat iedereen die zich bij Bitvavo aanmeldt een welkomstcadeau krijgt van € 10 en daarnaast geen handelskosten zal hoeven betalen over de eerste € 10.000 aan transacties. Klager had zich aangemeld bij Bitvavo naar aanleiding van de advertentie. Toen klager vervolgens Bitcoin ging verhandelen bleek dat er toch transactiekosten betaald moesten worden, nu de aanbieding ten aanzien van de handelskosten maar geldig was voor 7 dagen. Deze termijn staat niet in de advertentie vermeld, aldus klager. Bitvavo benadrukt dat het hier gaat om een zogenaamde affiliate link, waarbij een affiliate partner, in dit geval Newsbit, lezers aanbiedt om klant te worden. De regels hiervoor zijn terug te vinden in de Gebruikersovereenkomst. Als er wordt doorgeklikt op de advertentie, belandt men op de Bitvavo x Newsbit affiliate pagina. Hier wordt de gebruiker volgens Bitvavo voorzien van alle voor de actie relevante informatie. De termijn van 7 dagen staat opgenomen in een voetnoot onderaan de pagina, waarnaar op de pagina wordt verwezen door middel van een asterisk. De Reclame Code Commissie oordeelt dat de klacht van klager slaagt en dat Bitvavo en Newsbit niet meer op deze wijze reclame mogen maken. De termijn is aan te merken als een belangrijke beperking van het aanbod en betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Newsbit had de termijn al op haar eigen website moeten vermelden en is verantwoordelijk voor het nalaten daarvan. Ook Bitvavo draagt verantwoordelijkheid voor de reclame-uiting van haar affiliate.

1. Kern van de klacht is dat de bestreden uiting niet vermeldt dat het aanbod, waarin wordt gesteld dat over de eerste 10.000 euro aan transacties bij Bitvavo geen handelskosten worden gerekend, slechts zeven dagen na het aanmaken van een account geldig is. Deze klacht slaagt. Een dergelijke voorwaarde is aan te merken als een belangrijke beperking van het aanbod en betreft zodoende essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet ten aanzien van de inhoud van het aanbod, moet deze informatie in de reclame-uiting (het artikel op de website van Newsbit) zelf staan. Dat is in de bestreden uiting niet het geval. Dat het aanbod in de bestreden uiting slechts zeven dagen na het aanmaken van een account geldig is, blijkt pas op de website van Bitvavo nadat men op de knop in de bestreden uiting heeft geklikt. Op grond van het voorgaande is daarom sprake van het te laat verstrekken van essentiële informatie door Newsbit als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dit is niet anders voor Bitvavo nu zij (in zoverre) verantwoordelijk blijft voor reclame-uitingen van haar affiliate. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.