RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op dinsdag 10 januari 2012
RB 1261
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Wegrijden na tanken

RCC 12 december 2011, dossiernr. 2011/01062 (Wegrijden na tanken, ongeluk A2)

Een radioreclame doet voorkomen dat het gaat om een politiebericht waarbij men een jaar lang gratis tanken kan winnen bij de Nissandealers. Vanwege samenloop van omstandigheden is de gebeurtenis van 22 oktober (NOS) samengevallen met een ludieke reclame-actie. Deze is onmiddellijk uit de programmering van radiozenders gehaald op 22 oktober en enkele op 24 en 25 oktober. De RCC meent dat adverteerder zich heeft ingespannen de uiting te staken, en wijst de klacht af.

1. Door de inhoud van het eerste deel van de bestreden uiting en de toon waarop dit gedeelte wordt uitgesproken, zou men kunnen denken dat het gaat om een bericht van de politie. Uit de uiting in haar geheel blijkt echter voldoende duidelijk dat het een reclame van Nissan betreft. De Commissie acht het niet aannemelijk dat luisteraars werkelijke politieberichten, als gevolg van de onderhavige uiting, minder serieus zullen nemen.

 2. Adverteerder heeft meegedeeld dat de onderhavige reclame zou worden uitgezonden in de periode van 17 tot en met 31 oktober 2011, maar dat naar aanleiding van de in de klacht bedoelde gebeurtenis op 22 oktober 2011, ter hoogte van de A2, diezelfde dag aan alle gecontracteerde radiozenders is verzocht de reclame zo spoedig mogelijk uit de programmering te verwijderen. Als gevolg hiervan waren -zo heeft adverteerder meegedeeld- op 22 oktober 2011 alle radiospots bij de grote zenders “weggehaald”. Op 24 en 25 oktober 2011 waren de spots verwijderd door ORN Radio en E-Power Radio Sales, waartoe de in de klacht vermelde zender Arrow Rock Radio behoort, zo heeft adverteerder meegedeeld.

Naar het oordeel van de Commissie is er wat betreft uitzending van de bestreden uiting na het kennelijk in de klacht bedoelde ongeval op 22 oktober 2011 ter hoogte van de A2 sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat hij zich heeft ingespannen om uitzending van de reclame zo spoedig mogelijk te beëindigen.

Gelet op het bovenstaande wijst de Commissie de klacht, dat de uiting ongepast is, af.