RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 18 februari 2011
RB 672
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Wie is baas van de supermarkt?


Reclame Code Commissie 2 februari 2011, Dossiernr: 2010/00933 (Supercoop 'baas')

Reclamerecht. detailhandel (supermarkt etc.), Misleiding (overig), Misl. Prijs(vermelding). Folders/brochures. de coöperatie Coop bezigt als slogan "Bij Supercoop bent u de baas” of “U bent de baas!”. Klager stelt dat door aanschaf van klantenkaart en lid te worden van de coöperatie men inspraak heeft. Maar niet inspraak heeft op de prijs van producten en daarom deze slogan niet juist is. Het is in reclame niet ongebruikelijk enige overdrijving toelaatbaar te achten.

De commissie acht voldoende aannemelijk geworden dat...

 

...klanten van adverteerder die door aanschaf van een klantenkaart lid zijn geworden van de coöperatie Coop via vertegenwoordiging in de ledenraad de mogelijkheid hebben mee te praten en te beslissen over onderwerpen die het bedrijf van adverteerder betreffen. Bovendien bestaat de mogelijkheid voor consumenten zich aan te melden voor een online klantenpanel, om vervolgens via vragenlijsten hun mening en wensen met betrekking tot de supermarkten van Coop kenbaar te maken. Met de slogan “Bij Supercoop bent u de baas” of “U bent de baas!” wordt de nadruk gelegd op de bijzondere positie van de klant, waarin adverteerder zich onderscheidt van andere bedrijven in de supermarktbranche. Dat daarbij wordt gezegd dat de consument “de baas is” acht de Commissie niet misleidend, nu daadwerkelijk sprake is van een consumentencoöperatie en het in redelijkheid niet mogelijk is de wens van iedere individuele klant van adverteerder in te willigen. Voor de betiteling van de klant als 'baas' is het, mede gelet op het feit dat in reclame enige overdrijving niet ongebruikelijk is en toelaatbaar is te achten, het voldoende dat klanten inspraak hebben via getrapte vertegenwoordiging.

De rest van de klacht betrof onjuist weergave van prijsdaling (van €2,99 naar €2,00 was in werkelijkheid van €2,49 naar €2,00), welke in strijd met artikel 7 NRC werd geacht. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Commissie wijst de klacht voor het overige af

Lees de uitspraak hier.

NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 onder d.

<!-- AddThis Button BEGIN --><div class="addthis_toolbox addthis_default_style"><a href="https://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4cc58b813d6ef585" class="addthis_button_compact">SHARE</a><span class="addthis_separator">|</span> <a class="addthis_button_preferred_1"></a><a class="addthis_button_preferred_2"></a> <a class="addthis_button_preferred_3"></a><a class="addthis_button_preferred_4"></a> </div> <script type="text/javascript" src="https://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#username=xa-4cc58b813d6ef585"></script><!-- AddThis Button END -->