Wildplassen niet als aanvaardbaar voorgesteld
College van Beroep van de Stichting Reclame Code, 8 juni 2009, Dossier 2009/00084 (met dank aan Ebba Hoogenraad, Hoogenraad & Haak advocaten) Gemotiveerde uitspraak College van Beroep van de Stichting Reclame Code naar aanleiding van de beslissing van de RCC van 25 maart 2009.
Over de toelaatbaarheid van een reclame-uiting voor Amstel bier waarin een reeks gedragen van mannen wordt vertoond die over het algemeen door vrouwen als onaanvaardbaar wordt ervaren. Reclame is niet ontoelaatbaar. Ook niet in strijd met criteria als de goede smaak of het fatsoen. Zowel het College en de Commissie stellen zich terughoudend op bij deze beoordeling gezien het subjectieve karakter van deze criteria. Dit houdt niet in dat de Commissie en het College een reclame bij voorbaat nooit in strijd met de goede smaak en het fatsoen kunnen bevinden.
"In de reclame-uiting wordt het gedrag van mannen, meer in het bijzonder wildplassen, niet als aanvaardbaar voorgesteld en aanvaardbaar wordt ook niet gesuggereerd. Dat de onderhavige aanprijzing van Amstel bier niet door iedereen zal worden gewaardeerd, betekent niet dat de gewraakte, duidelijk huoristisch bedoelde reclame ontoelaatbaar zou zijn."
Lees hele uitspraak hier.