RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 1 februari 2012
RB 1279
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Zichtgarantie bij natuurlijke achtergang

RCC 16 december 2011, dossiernr. 2011/01061 (Pearle zichtgarantie)

Pearle biedt aan: "Als de sterkte van uw ogen binnen één jaar verandert, krijgt u gratis nieuwe glazen". Klager ging na een staaroperatie voor een aangepast brillenglas naar Pearle in Zoetermeer. Onder verwijzing naar “kleine lettertjes” werd klagers beroep op de zichtgarantie echter afgewezen. Klager vindt de reclame misleidend.

Adverteerder doet een beroep op de natuurlijke achteruitgang van de ogen binnen een jaar. Dat is niet het geval bij een staaroperatie.

De Commissie begrijpt dat aan de zichtgarantie de voorwaarde is verbonden dat er sprake is van een natuurlijke achteruitgang van de ogen. In de televisiereclame verschijnt in beeld: “Vraag naar de voorwaarden”, zodat men bedacht dient te zijn op aan de garantie verbonden voorwaarden, zoals bijvoorbeeld voornoemde voorwaarde, maar in de radioreclame ontbreekt een verwijzing naar de voorwaarden. Gelet hierop acht de Commissie de radioreclame voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aan zien van de aard van het product als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.