RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 27 juli 2009
RB 393
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Zo niet linksom, dan rechtsom

Reclame Code Commissie,16 juli 2009, Dossier 2009/000364 (met dank aan Ebba Hoogenraad, Hoogenraad & Haak advocaten). Uitspraak van de RCC in de zaak van Stichting Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten (KAG) tegen Pharma Nord advertenties en advertorials in huis-aan-huis blad Swinglevend.

Interessante uitspraak over de grens tussen reclame en informatie. Wie reclame wil maken moet dat herkenbaar doen.

Het vermelden in een redactioneel stuk van ’12 cent per dag’ terwijl op die bladzijde ook een advertentie staat voor ’12 cent per nacht’ doet de uitgever en de adverteerder de das om (zie ro 12 en 14).

En zelfs als de advertentie niet rechtstreeks verwijst naar één individuele adverteerder dan nog is sprake van reclame voor het product in zijn algemeenheid (Q10) en moet de uitgever de naam vermelden van de adverteerder (zie ro 17 en 18).

Lees hele uitspraak hier.