RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op donderdag 31 maart 2016
RB 2693
||
29 mrt 2016
29 mrt 2016, RB 2693; dossiernr.2016/00096 (Zonnatura bijtje), https://reclameboek.nl/artikelen/zonnatura-bijtje-mag-goedgekeurde-e-nummers-oplezen-en-vies-gezicht-trekken

Beslissing ingezonden door Daan van Eek, Hoogenraad & Haak advocaten.

Zonnatura-bijtje mag goedgekeurde E-nummers oplezen en vies gezicht trekken

RCC 29 maart 2016, RB 2693; dossiernr. 2016/00096 (Zonnatura bijtje)
Klacht afgewezen. Food. In de commercial in een cartoonachtig bijtje te zien dat eerst zingend door de natuur vliegt en vervolgens door een openstaand raampje een fabriek - 'Big Food Company' - binnenvliegt. Het bijtje stopt met zingen op het moment dat hij in de fabriek reservoirs ziet met daarop de aanduiding "dinatriumguanylaat' of 'buthylhydroxyanisol'; het bijtje kijkt naar de koekjes op de lopende band en trekt een vies gezicht. De voice-over zegt: "Bij Zonnatura houden we van lekker eten. En lekker is voor ons: al het goede van de natuur, zonder onnodige toevoegingen". Klager: De genoemde stoffen zijn goedgekeurde toevoegingen E627, een smaakversterker en E320, een antioxidant; en er is sprake van een 'naturalistic fallacy' door ten onrechte te suggereren dat alles uit de natuur goed is voor de mens.

 

De commissie
2. Naar het oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat adverteerder in de commercial meedeelt waarom naar haar mening ('voor ons') Zonnatura producten lekker zijn, namelijk omdat daarvoor 'al het goede uit de natuur' wordt gebruikt en omdat haar producten niet de getoonde toevoegingen (E627 en E320) bevatten, die volgens adverteerder niet nodig zijn om de producten toch lekker te laten zijn. In beeld of tekst wordt niet gesteld of gesuggereerd dat de betreffende toevoegingen nooit in voedingsmiddelen gebruikt zouden mogen worden of dat producten waarin deze toevoegingen voorkomen ongezond zijn. De Commissie acht niet aannemelijk geworden dat het niet volledig (goed) uitspreken van de (moeilijke) namen van de toevoegingen door het bijtje in de commercial is opgenomen om daarmee aan te haken bij de door klager genoemde 'meme' dat je geen zaken moet eten waarvan je de naam niet kunt uitspraken. De commissie ziet in het verkeerd uitspreken van de toevoegingen niet meer dan een grapje, dat wel bij een gehaast bijtje past, als humor zonder meer. In de commercial ligt de nadruk op de keuze van adverteerder om dergelijke in haar ogen onnodige toevoegingen niet in haar Zonnatura producten te gebruiken, omdat zij dat niet lekker vindt.

3. Naar het oordeel van de Commissie is in de commercial geen sprake van de door klager gestelde 'naturalistic fallacy'. Niet in geschil is dat niet alles wat uit de natuur komt gunstig is voor de mens. In de commercial wordt echter uitdrukkelijk gezegd dat adverteerder voor haar Zonnatura producten 'al het goede' uit de natuur gebruikt.