RB
DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 18 november 2009
RB 428
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Zonnatura wekt angstgevoelens

Uitspraak van de Reclame Code Commissie, 13 november 2009, Dossier 2009/00769 (Met dank aan Willem Leppink, Ploum Lodder Princen Advocaten en Notarissen)

De RCC heeft onlangs uitspraak gedaan in de zaak tussen het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) tegen Zonnatura betreffende misleidende reclame. De klacht van het NBC tegen de radiocommercial voor het brood Volkomen Volkoren Brood werd toegewezen nu deze misleidend is en onterecht angstgevoelens zou opwekken. Zonnatura werd aanbevolen om zodanige reclame te vermijden.

"Als ik brood zeg, dan denkt u waarschijnlijk niet aan gistversnellers of conserveringsmiddel. Ja, u wist het misschien niet, maar brood daar zit heel wat in tegenwoordig. Daarom komt Zonnatura nu met Volkomen Volkoren brood. Dat is ook brood, maar dan zoals het vroeger gemaakt werd. Van de hele tarwekorrel en nog ambachtelijk op steen gemalen."

Volgend op dit fragment beweerde Zonnatura in de radiocommercial dat hun nieuw product in tegenstellingen tot overig Nederlands brood geen gistversnellers en conserveringsmiddelen zou bevatten. Dit brood zou daarom wel 100% natuurlijk zijn. Het toewijzen van de klacht is gebaseerd op het feit dat gistversnellende producten niet bestaan. Daarnaast kan niet in het algemeen beweerd worden dat Nederlands brood per definitie conserveringsmiddelen bevat. De conclusie is derhalve dat bij een dergelijke vergelijking het noemen van niet bestaande additieven ten aller tijde incorrect is. Overigens blijkt uit de reclame dat Volkomen Volkoren Brood ambachtelijk op steen zou zijn gemalen. Ook dit vond de RCC onvoldoende bewezen.

“Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van Volkomen Volkoren Brood, te weten de voordelen als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). (...) De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Terecht stelt NBC dat de hiervoor bedoelde mededelingen over "brood" in het algemeen een negatieve strekking hebben, waardoor de consument ten onrechte zal menen dat Volkomen Volkoren Brood gezonder of anderszins beter is dan gewoon brood. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De RCC was daaropvolgend ook van mening dat het verwijzen naar industriële toevoegingen die in een bepaald levensmiddel zouden zijn verwerkt doorgaans niet alleen de mening van de consument over dat levensmiddel negatief beïnvloedt maar ook ingespeeld wordt op mogelijk bij die consument bestaande angstgevoelens. Dit is in strijd met de zogenaamde “Daphne-Deckers-bepaling”, te weten Art. 4RVV.

Lees de hele uitspraak hier.