3 sep 2018
1+1 gratis Newcastle minicruise van Lidl misleidend doordat bustransfer niet inbegrepen is
RCC 3 september 2018, RB 3195; dossiernr. 2018/00561 (Lidl) Misleiding. Aanbeveling. Het betreft een reclamefolder van Lidl (week 30) waarin een minicruise naar Newcastle wordt aangeboden. In de folder staat (voor zover voor de klacht van belang):
“1 + 1 GRATIS” en “Newcastle 3-daagse minicruise” en “2 personen vanaf € 196.- €98 INCLUSIEF: 2 avonden/nachten aan boord van een luxe cruiseferry. 1 dag Newcastle. Live entertainment aan boord. Bustransfer van de haven naar centrum Newcastle en v.v. 1 persoon betaalt de reguliere prijs vanaf € 98,- en neemt 1 persoon gratis mee op minicruise”.
De klacht: In de reclame wordt de bustransfer genoemd onder het kopje ‘inclusief’. Dit klopt niet, volgens klager: de bustransfer wordt bij de prijs voor de minicruise opgeteld en moet zowel voor de betalende persoon als voor de medereiziger betaald worden. Klager onderbouwt dit aan de hand van de rekening die hij voor zijn boeking ontving. Daarin staat (voor zover relevant voor de klacht):
“MiniCruise Newcastle € 178,-
2 x prijs bustransfer p.p. € 10,-
2 x prijs bustransfer p.p. € 10,-
Korting - € 89,-”.
Het oordeel van de Commissie
Nu de bustransfer van de haven naar het centrum van Newcastle en v.v. inclusief de cruise wordt aangeboden dient de tweede persoon, die gratis met de minicruise mee mag, ook de bustransfer gratis te krijgen. Dat is echter niet het geval.
Adverteerder heeft op zich voldoende aannemelijk gemaakt dat het mogelijk is om met twee personen een driedaagse minicruise te maken, inclusief de bustransfer voor 2 personen, voor de vanafprijs van € 98,-.of minder. Zo betaalt de eerste reiziger in oktober 2018 € 84,- voor de minicruise, welk bedrag adverteerder als volgt uitsplitst:
€ 74,- voor de overtocht per schip en € 10,- voor de transfer naar het centrum van Newcastle (en v.v.). Deze uitsplitsing kan er echter niet aan afdoen dat de tweede passagier gratis van het aanbod gebruik mag maken. Aangezien de transfer bij het aanbod inbegrepen is, kan het niet zo zijn dat voor de tweede passagier alleen de oversteek per schip gratis is en deze tweede reiziger nog voor de transfer moet betalen. In dat opzicht is de uiting onjuist.
Nu de bustransfer niet inbegrepen is in de minicruise, is geen juiste informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder de aanhef en d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.