Doorlopende advertentie ‘spoed leegverkoop’ is misleidend

RCC 26 augustus 2025, RB 3929; 2025/00184 (Klager tegen adverteerder). Op de Facebookpagina van adverteerder wordt op 9 maart 2025 een “spoed leegverkoop” aangekondigd met kortingen tot 70% op meubelen uit faillissementen, zogenaamd geldig “tot zaterdagmiddag 17:00 uur”. Volgens klager wordt al meer dan een jaar vrijwel wekelijks met dezelfde tekst geadverteerd, waarbij enkel de data worden aangepast. Dit is misleidend, omdat er telkens sprake lijkt van een tijdelijke actie terwijl de uitingen structureel worden herhaald. Adverteerder voert aan dat de aanbiedingen daadwerkelijk gelden voor de betreffende week, dat het gaat om faillissements- en fabrieksvoorraden en dat het assortiment voortdurend wisselt. Klanten kunnen bovendien profiteren van echte kortingen en unieke stukken die op=op zijn. De voorzitter oordeelt dat de reclame-uiting de indruk wekt dat de leegverkoop slechts een week duurt en consumenten snel moeten beslissen, terwijl de actie in werkelijkheid doorlopend wordt herhaald. Hierdoor wordt bij de gemiddelde consument ten onrechte een gevoel van urgentie opgeroepen. Dit levert misleiding op in de zin van artikel 8.2 onder d NRC (onjuiste informatie over prijsvoordeel) en daarmee een oneerlijke handelspraktijk onder artikel 7 NRC. De Commissie bevestigt de voorzittersbeslissing en beveelt adverteerder aan om niet langer op deze wijze reclame te maken.