RB
DOSSIERS
Alle dossiers

Promotionele acties  

RB 3798

Fletcher moet tax & handling fee duidelijk vermelden in hun prijs

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 12 sep 2023, RB 3798; 2023/00409 (Klager tegen Fletcher), https://reclameboek.nl/artikelen/fletcher-moet-tax-handling-fee-duidelijk-vermelden-in-hun-prijs

RRC 12 september 2023, RB 3798; 2023/00409 (Klager tegen Fletcher). De klacht betreft een uiting van Fletcher waarop wordt aangeprezen dat Hotel-Restaurant Het Witte Huis in Soest te boeken is met een vanaf prijs van €37,53 per persoon. De consument mag daarom volgens klager verwachten dat de totale prijs voor een overnachting met twee personen vanaf €75,06 te boeken is. Tijdens het boeken komt er echter nog €3,- per persoon tax & handling fee bij. Deze kosten zijn niet opgenomen in de reclame-uiting. Klager stelt dat de €3,- opgenomen had moeten worden in de prijsaanbieding. Als de kosten variabel waren, had dit ook bij de prijs moeten worden vermeld. Tevens is niet duidelijk waar de tax & handling fee uit bestaan, omdat de gemeente Soest geen toeristenbelasting rekent. Fletcher geeft aan dat andere aanbieders de tax & handling fee niet of niet op deze manier op hun website benoemen. Fletcher geeft aan dat zij de prijzen aan zal passen op de kaart om duidelijkheid te scheppen voor gasten. Voor de toeristenbelasting in gemeente Soest geldt dat met de gemeente is overeengekomen een toeristenbijdrage te leveren. Dit is te vergelijken met toeristenbelasting.

De voorzitter oordeelt dat de kosten opgenomen hadden moeten worden in de aanbieding, omdat deze kosten voor het overgrote deel van de gasten gelden. Deze aanbieding is daarom in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Ten aanzien van de toeristenbelasting geldt dat deze onder de noemer ‘tax fee’ mogen worden doorberekend aan de consument. Voor de consument maakt het niet uit of zo’n belasting bij het hotel of online moet worden voldaan. De adverteerder wordt aanbevolen om op niet meer op deze manier reclame te maken.

RB 3797

Reclame ooglijn onrechtmatig over huisartsen

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 7 sep 2023, RB 3797; 2023/00359 (Klager tegen ooglijn), https://reclameboek.nl/artikelen/reclame-ooglijn-onrechtmatig-over-huisartsen

RCC 7 september 2023, RB 3797; 2023/00359 (Klager tegen Oogvereniging). In een reclame van de ooglijn wordt gezegd dat het lang duurt voordat je bij de huisarts terecht kan, nog langer voordat je wordt doorverwezen naar een oogarts bij serieuze klachten. De uiting is afkomstig van een patiëntenvereniging van mensen met oogziektes. Klager is een huisarts en vindt dat de uiting niet de waarheid vertelt. Assistentes bij de huisarts worden namelijk opgeleid om te herkennen wanneer bepaalde klachten spoed hebben en verwijzen huisartsen meteen door naar de oogarts bij spoedsituaties. Door de uiting van de oogvereniging wordt de relatie tussen patiënt en huisarts verstoord en wordt een onjuiste situatie geschetst van het patiëntentraject.

RB 3791

Foto's zwembad dat zich niet op camping bevindt misleidend

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 15 aug 2023, RB 3791; 2023/00378 (Klager/Vancansoleil), https://reclameboek.nl/artikelen/foto-s-zwembad-dat-zich-niet-op-camping-bevindt-misleidend

RRC 12 september 2023, RB 3791; 2023/00378 (Klager/Vancansoleil). Op de geadverteerde foto’s van Camping Kronenburger See stond een zwembad en een pretpark. Daarnaast werd in de omschrijving aangegeven dat bij het zwembad gerecreëerd kon worden in het stuwmeer. Na het boeken van de camping door klager bleek dat het stuwmeer tijdelijk gesloten was en het zwembad niet van de camping zelf was. Het pretpark op de foto’s van de camping is 350km rijden van de camping, terwijl de indruk gewekt wordt dat het dichtbij is. Klager acht deze uitingen misleidend. Adverteerder geeft aan dat duidelijk op de website staat vermeld dat heet stuwmeer tijdelijk gesloten is en dat de camping niet beschikt over een eigen zwembad.

Ten aanzien van het stuwmeer oordeelt de voorzitter dat niet wordt geadverteerd met het stuwmeer als recreatiemogelijkheid en dat men kan lezen dat het stuwmeer tijdelijk gesloten is. De voorzitter vindt de klacht dus niet misleidend. Ten aanzien van het zwembad oordeelt de voorzitter echter dat wel sprake is van misleiding, doordat vier van de dertien foto’s van de camping het zwembad betreffen. Het aantal foto’s is uit balans vergeleken met de omschrijving dat het zwembad zich niet bevindt op de camping. Hierdoor wordt op dubbelzinnige wijze essentiële informatie verstrekt die de consument nodig heeft om een goed geïnformeerd besluit te nemen. Tevens wekt de foto van het pretpark de indruk dat de camping nabij het pretpark zal zijn gelegen. Ook hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een transactie te sluiten die hij anders niet zou nemen. De voorzitter beveelt adverteerder niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

RB 3799

Flexibel gratis annuleren tegen betaling bij Fletcher

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 12 sep 2023, RB 3799; 2023/00410 (Klager tegen Fletcher), https://reclameboek.nl/artikelen/flexibel-gratis-annuleren-tegen-betaling-bij-fletcher

RCC 12 september 2023, RB; 2023/00410 (Klager tegen Fletcher). Het betreft hier een reclame van Fletcher voor Hotel-restaurant Koogerend in den Burg op de site Fletcher waar je ‘flexibel annuleren’ bij kan boeken, zodat je tot 24 uur voor aanvang om welke reden dan ook kan annuleren. De consument zal dit zo opvatten dat hij denkt dat annuleren geen geld zal kosten. Adverteerder brengt bij het kiezen voor flexibel annuleren toch €10,- in rekening. Het flexibel annuleren blijkt uit de factuur een verzekeringsproduct te zijn, maar de consument kan geen kennisnemen met de voorwaarden hiervan. Fletcher laat weten nog een keer naar de advertentie te hebben gekeken en deze te hebben aangepast, zodat er niet meer ‘gratis’ annuleren staat.

RB 3800

Fletcher reserveringskosten en fees moeten bij aanbieding vermeld worden

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 15 sep 2023, RB 3800; 2023/00411 (Klager tegen Fletcher), https://reclameboek.nl/artikelen/fletcher-reserveringskosten-en-fees-moeten-bij-aanbieding-vermeld-worden

RCC 15 september 2023, RB 3800; 2023/00411 (Klager tegen Fletcher). Fletcher adverteert met een hotelaanbieding dat voor €29,90 een nachtje weg voor twee personen is te boeken. De aanbieding is echter niet voor de aangegeven prijs te boeken. Er komen namelijk ook nog reserveringskosten en tax & handling fee bij. Deze kosten zijn onvermijdbaar waardoor adverteerder deze had op moeten nemen in de aanbiedingsprijs. Als het variabele kosten zijn, hadden de kosten nog opgenomen moeten worden in bij de aanbieding volgens klager. Nu worden de kosten in de reclame in zijn geheel niet genoemd.

RB 3793

Inktcartridge voordeelbundel niet zo voordelig

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 21 aug 2023, RB 3793; 2023/00398 (Klager tegen printabout.be), https://reclameboek.nl/artikelen/inktcartridge-voordeelbundel-niet-zo-voordelig

RRC 21 augustus 2023, RB 3793; 2023/00398 (Klager tegen printabout.be). Op de website van adverteerder wordt een HP voordeelpakket aangeboden met een inhoud van vier inktcartridges. De prijs van het voordeelpakket is echter gelijk aan de prijs die men betaalt indien de cartridges afzonderlijk worden gekocht. De adverteerder geeft aan dat door recente prijsstijgingen de benaming ‘voordeelbundel’ niet meer van toepassing is en als misleiding kan worden gezien omdat er geen financieel voordeel meer is. Adverteerder hanteert de benaming ‘voordeelbundel’ daarom niet meer.

RB 3796

'Fucking' in Youfone reclame gaat geen grenzen te buiten

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 5 sep 2023, RB 3796; 2023/00459 (Klager tegen Youfone), https://reclameboek.nl/artikelen/fucking-in-youfone-reclame-gaat-geen-grenzen-te-buiten

RRC 5 september 2023, RB 3796; 2023/00459 (Klager tegen Youfone). Het betreft hier een reclame van het bedrijf ‘Youfone’ waarin het woord ‘facking’ wordt gebruikt. Klager geeft aan dat het woord onnodig en grof is. Op Britse televisie mag het woord niet gebruikt worden. Als de Nederlandse vertaling ‘neuken’ zou worden gebruikt, zou dit niet als gewoon taalgebruik worden gezien. De voorzitter begrijpt dat niet iedereen deze uiting kan waarderen, maar de vergelijking met het woord ‘neuken’ gaat hier niet op aangezien het woord in deze context wordt gebruikt om een bepaalde uitspraak kracht bij te zetten. Het woord heeft inmiddels een gangbare betekenis in de Nederlandse taal die afwijkt van haar oorspronkelijke betekenis. De uiting gaat niet de grenzen van het taalgebruik te buiten, waardoor de voorzitter de klacht afwijst.

RB 3794

'Technical glitch' bij Booking.com

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 21 aug 2023, RB 3794; 2023/00310 (Klager tegen Booking.com), https://reclameboek.nl/artikelen/technical-glitch-bij-booking-com

RRC 21 augustus 2023, RB 3794; 2023/00310 (Klager tegen Booking.com). Klager kreeg een mail van Booking.com waarop zij adverteerden met overnachtingen in Bonn vanaf €3,-. Verder in de mail stond de goedkoopste overnachting aangeboden vanaf €61,20. Op de website van Booking.com was echter geen aanbod met deze prijs te vinden, daarom vindt klager de advertentie clickbait. Booking.com stelt dat de onjuiste prijs is veroorzaakt door een technische ‘glitch’, welke nu is gecorrigeerd. De voorzitter vindt de promotionele uiting in zijn geheel duidelijk, doordat verder in de mail staat aangegeven dat de laagste prijs vanaf €61,20 is. Daarnaast acht de voorzitter het niet reëel dat een overnachting in een stad Bonn te boeken is vanaf €3,-. De voorzitter wijst de klacht af.   

RB 3786

E-Academy handelt in strijd met Code reclame via e-mail

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 2 aug 2023, RB 3786; (Klager/e-Academy), https://reclameboek.nl/artikelen/e-academy-handelt-in-strijd-met-code-reclame-via-e-mail

RCC 2 augustus 2023, RB 3786; Dossiernr. 2023/00307 (Klager/e-Academy) Klager heeft een account gemaakt bij e-Academy, waarbij hij een tweewekelijkse nieuwsbrief ontvangt waarin modulen en nieuwe cursussen worden aangeprezen. Klager heeft zich later afgemeld, maar ontvangt nog steeds de nieuwsbrief. Deze uiting is volgens klager in strijd met de Reclamecode, omdat er geen afmeldmogelijkheid in de nieuwsbrief is opgenomen, contactgegevens van de afzender in de brief ontbreken en hij bij aanmelding niet heeft gekozen om commerciële nieuwsbrieven te ontvangen. E-Academy stelt dat zij na de klacht is gestopt met het versturen van nieuwsbrieven. Ook was er ten tijde van inschrijving wél een opt-in mogelijkheid voor de nieuwsbrieven.

RB 3749

Afzender handelt in strijd met het bepaalde in artikel 5.1 Code e-mail

Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 1 mrt 2023, RB 3749; (Klager tegen Pathé Thuis), https://reclameboek.nl/artikelen/afzender-handelt-in-strijd-met-het-bepaalde-in-artikel-5-1-code-e-mail

RCC 1 maart 2023, RB 3749; dossiernr. 2023/00005 (Klager tegen Pathé Thuis) De klacht gaat over de afmeldmogelijkheid voor nieuwsbrieven van Pathé Thuis. De klager vindt dat deze niet eenvoudig genoeg is, terwijl Pathé Thuis dit betwist en verschillende afmeldmogelijkheden noemt. De voorzitter van de klachtencommissie oordeelt dat de afmeldlink in de nieuwsbrief te omslachtig is omdat men moest inloggen op een persoonlijk account. Hierdoor voldoet Pathé Thuis niet aan de eis van een eenvoudige afmeldmogelijkheid volgens artikel 5.1 van de Code E-mail. Pathé Thuis moet maatregelen nemen om alsnog aan deze eis te voldoen. Pathé Thuis is bezig met een overstap naar een nieuw CRM-systeem waarbij het ook mogelijk zal zijn om zonder login de e-mailvoorkeuren aan te passen en zich af te melden voor de nieuwsbrief.