Klacht over misleidende winactie New York Pizza afgewezen door Reclame Code Commissie

RCC 4 februari 2025, RB 3886; 2024/00587 (Klager tegen New York Pizza). In deze zaak draaide het om een flyer van New York Pizza, die in de stijl van een vliegticket was vormgegeven en reclame maakte voor een kansspel met als hoofdprijs een 5-daagse citytrip naar New York. De flyer bevatte een kraskaart, waarbij consumenten drie pizzapunten moesten openkrassen om vervolgens gratis mee te spelen voor de prijs. Klager stelde dat de uiting misleidend was, omdat de tekst “Maak kans op een reis naar New York” en “Kras jij 3x [pizzapunt]? Speel gratis mee!” de indruk wekte dat de prijs direct werd gewonnen na het krassen van drie pizzapunten. Op de achterzijde van de flyer werd echter in een stappenplan uitgelegd dat deelnemers na het krassen een wincode moesten invoeren op de website van New York Pizza om daadwerkelijk kans te maken op de prijs. Klager vermoedde dat het krassen zelf geen enkele invloed had op de winkansen, aangezien op alle verspreide flyers drie pizzapunten verschenen.