RB
Gepubliceerd op vrijdag 27 mei 2011
RB 927
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Aanhakende reclame

Op herhaling versie: mei 2011

Het Commissariaat voor de Media heeft geconstateerd dat het voor de publieke omroepen niet in alle gevallen helder is wanneer er sprake is van aanhakende reclame. Met de nieuwe brochure Aanhakende reclame wil het Commissariaat de omroepen daarom nader informeren over de reikwijdte van het verbod op aanhakende reclame en de zorgplicht van de omroepen.

Het uitzenden van een muziekprogramma waarin een artiest een paar nummers van zijn cd zingt is toegestaan, zolang in het programma geen verboden reclame wordt gemaakt voor de betreffende cd. Met een commercial voor de cd van deze artiest in een reclameblok is op zichzelf bezien ook niets mis. Zodra een dergelijke commercial echter wordt uitgezonden in een reclameblok dat direct volgt  op (of voorafgaat aan) het programma waarin de artiest heeft opgetreden, is sprake van verboden aanhakende reclame. 

Lees de brochure hier (link / pdf)