RB
Gepubliceerd op maandag 14 maart 2011
RB 716
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Ditzo pechhulp praatpaal

RCC 11 februari 2011, Dossiernr: 2010/00908 (Ditzo Prepaid pechhulp)

Reclamerecht. Financiële dienstverlening, verzekering. Vergelijkende reclame met de ANWB dmv een geel autohulpautootje en idem praatpaal. Dat de medewerker geen adequaat antwoord kan geven op een vraag over jaarlijkse premies is tegenover de ANWB niet netjes en klager vraagt zich af of dit wettelijk is toegestaan. Verwijzingen naar 'pech' gaat gepaard met de kleur geel (veel pech- en bergingsdiensten worden onder die kleur aangeboden) en de praatpaal - welke (inmiddels) eigendom zijn van Rijkswaterstaat. Van ongeoorloofde vergelijkende reclame ex art. 13 NRC is geen sprake, de uiting is niet kleinerend en de grens van het ontoelaatbare niet gehaald. Humoristische opzet van de uiting. Afwijzing van de klacht.

Op grond van het bepaalde in artikel 13 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) is vergelijkende reclame elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd.
 
In de commercial wordt verwezen naar ‘de hulpdienst’ bij wie men ‘al die jaren’ voor pechhulp moet betalen en waarmee Rob via de ‘gele praatpaal’, die, naar adverteerder erkend, zal worden geassocieerd met de ANWB, contact opneemt. Aldus is sprake van een impliciete vergelijking van de diensten van adverteerder met de diensten van de  ANWB en derhalve van vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC. Dat de gele kleur van het autootje aan de binnenspiegel ook kan worden geassocieerd met andere pechdiensten doet hieraan niet af.
 
De Commissie vat klagers klacht aldus op dat hij deze vergelijkbare reclame ongeoorloofd acht omdat deze zich volgens klager kleinerend uitlaat over de diensten van de betreffende concurrent, hetgeen verboden is op grond van artikel 13 sub e NRC.

De Commissie is van oordeel dat de onderhavige uiting niet van dien aard is, dat hiermee de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Naar haar oordeel wordt op kennelijk humoristische wijze in de commercial naar voren gebracht dat men bij adverteerder slechts één keer hoeft te betalen voor één keer pech, terwijl men bij de concurrent ‘jarenlang’ premie betaalt, ook indien men geen pechhulp nodig heeft.

Lees de uitspraak hier(link) en hier(pdf).

Regeling: NRC (nieuw) 13: Onder vergelijkende reclame wordt verstaan elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd. Vergelijkende reclame is, wat de vergelijking betreft, geoorloofd op voorwaarde dat deze: e. niet de goede naam schaadt van of zich niet kleinerend uitlaat over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten, activiteiten of omstandigheden van een concurrent;