4 feb 2025
Klacht over misleidende winactie New York Pizza afgewezen door Reclame Code Commissie

RCC 4 februari 2025, RB 3886; 2024/00587 (Klager tegen New York Pizza). In deze zaak draaide het om een flyer van New York Pizza, die in de stijl van een vliegticket was vormgegeven en reclame maakte voor een kansspel met als hoofdprijs een 5-daagse citytrip naar New York. De flyer bevatte een kraskaart, waarbij consumenten drie pizzapunten moesten openkrassen om vervolgens gratis mee te spelen voor de prijs. Klager stelde dat de uiting misleidend was, omdat de tekst “Maak kans op een reis naar New York” en “Kras jij 3x [pizzapunt]? Speel gratis mee!” de indruk wekte dat de prijs direct werd gewonnen na het krassen van drie pizzapunten. Op de achterzijde van de flyer werd echter in een stappenplan uitgelegd dat deelnemers na het krassen een wincode moesten invoeren op de website van New York Pizza om daadwerkelijk kans te maken op de prijs. Klager vermoedde dat het krassen zelf geen enkele invloed had op de winkansen, aangezien op alle verspreide flyers drie pizzapunten verschenen.
New York Pizza voerde aan dat de flyer in zijn geheel moest worden beoordeeld en dat de uiting nergens suggereerde dat het krassen direct leidde tot het winnen van de hoofdprijs. Het krassen was slechts een onderdeel van de actie en diende om deelnemers te motiveren om zich online te registreren met een wincode. De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelde dat de klacht ongegrond was. De combinatie van de flyer en het stappenplan maakte voldoende duidelijk dat het krassen niet direct leidde tot het winnen van de reis, maar slechts een voorwaarde was om gratis mee te spelen. De gemiddelde consument zou begrijpen dat het daadwerkelijk meedoen aan de actie door het invoeren van de wincode bepalend was voor de deelname aan het kansspel. Daarom werd de klacht afgewezen en de reclame-uiting niet als misleidend beschouwd.
2) De tekst “Speel gratis mee” en de QR-code op de voorzijde van de flyer, in combinatie met de instructies op de achterzijde van de flyer, maken duidelijk dat er niet een reis naar New York kan worden gewonnen enkel door het krassen van drie pizzapunten. De instructies zijn weergegeven in een stappenplan. Stap twee en drie geven duidelijk aan dat er een wincode moet worden geactiveerd op de website van adverteerder om kans te kunnen maken op de citytrip naar New York. Hoewel adverteerder heeft bevestigd dat op alle verspreide flyers na het krassen drie pizzapunten verschijnen en dat dit krassen voor het spel dus geen betekenis heeft, maakt dit de uiting niet misleidend. De gemiddelde consument zal begrijpen dat niet het krassen, maar het invoeren van de wincode doorslaggevend is om deel te nemen aan de winactie en daardoor kans te maken op de reis.