Nieuwe beleidsregels reclame en sponsoring CvdM in werking
Een bijdrage van Machteld Robinchon, SOLV.
De Beleidsregels sponsoring commerciële media-instellingen 2012 en de Beleidsregels reclame commerciële media-instellingen 2012 opgesteld door het Commissariaat voor de Media zijn deze maand in werking getreden. Deze regels zijn eerder jaar dit jaar geconsulteerd. De beleidsregels zijn niet alleen van belang voor commerciële omroepen, maar gelden ook voor aanbieders van door de Mediawet 2008 gereguleerde videodiensten (video on demand).
Goed nieuws voor de radiozenders, bij de sponsorvermelding mag voortaan ook het audiologo van de sponsor worden gebruikt.
De Beleidsregels sponsoring bepalen in samenhang met de Regeling productplaatsing het speelveld voor externe financiering in de vorm van een financiële of andere bijdrage door bedrijven. Voor productplaatsing geldt een strikter regime dan voor sponsoring. Voor marktpartijen is het dus van belang om te weten in welk geval een bijdrage kwalificeert als sponsoring of als productplaatsing. Helaas is de Regeling productplaatsing – die wel is geconsulteerd – nog niet beschikbaar. Deze moet eerst nog door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden goedgekeurd.
De Beleidsregels reclame zijn op onderdelen verruimd ten opzichte van het concept. Zo mag splitscreen reclame maximaal tweederde van het totaal beschikbare beeld innemen in plaats van de eerder voorgestelde limiet van vijftig procent. Het verbod op afzonderlijke reclamespots geldt als voorheen niet voor programma’s bestaand uit het verslag of de weergave van sportevenementen. In andere programma’s kunnen afzonderlijke spots bij uitzondering worden opgenomen en moet het aantal volgens de toelichting beperkt blijven tot maximaal twee per uur. De toelichting biedt marktpartijen meer ruimte dan voorheen het geval leek.
Lees ook op de SOLV-blog.