RB
Gepubliceerd op woensdag 1 februari 2012
RB 1282
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Overdrijving: favoriet van alle voetbalfans

Vz afwijzing RCC 8 december 2011, dossiernr. 2011/01091 (Burger King favoriet van alle voetbalfans - overdrijving)

Het betreft een televisiecommercial waarin in verband met het product van adverteerster onder meer wordt gezegd “Favoriet van alle voetbalfans”.

Naar het oordeel van de voorzitter zal het de gemiddelde consument niet ontgaan dat de slogan “Favoriet van alle voetbalfans” niet is bedoeld als een objectieve, op onderzoek gebaseerde weergave van wat voetbal­fans over de producten van adverteerster denken, maar dat het in plaats daarvan gaat om de visie van adverteerster met be­trekking tot de plaats die haar pro­duc­ten innemen onder voetbalfans. Daarbij wordt die visie op duidelijk overdreven wijze weer­ge­ge­ven. Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat niet aanne­me­lijk is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe wordt of kan wor­den gebracht een besluit over een trans­actie te nemen dat hij anders niet had genomen.

Van misleiding is derhalve geen sprake.

De beslissing van de voorzitter