Overdrijving: favoriet van alle voetbalfans
Vz afwijzing RCC 8 december 2011, dossiernr. 2011/01091 (Burger King favoriet van alle voetbalfans - overdrijving)
Het betreft een televisiecommercial waarin in verband met het product van adverteerster onder meer wordt gezegd “Favoriet van alle voetbalfans”.
Naar het oordeel van de voorzitter zal het de gemiddelde consument niet ontgaan dat de slogan “Favoriet van alle voetbalfans” niet is bedoeld als een objectieve, op onderzoek gebaseerde weergave van wat voetbalfans over de producten van adverteerster denken, maar dat het in plaats daarvan gaat om de visie van adverteerster met betrekking tot de plaats die haar producten innemen onder voetbalfans. Daarbij wordt die visie op duidelijk overdreven wijze weergegeven. Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat niet aannemelijk is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe wordt of kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
Van misleiding is derhalve geen sprake.
De beslissing van de voorzitter