RB
Gepubliceerd op zondag 13 maart 2011
RB 711
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Overgangsrecht; Lid van golfclub?

RCC 16 februari 2011, Dossiernr: 2010/00941 (Golf Vaardigheidsbewijs/ lidmaatschap)

Definitie reclame; NRC (oud)beoordeling uiting; overgangsrecht; uitspraak: Afwijzing van de klacht. Na deelname aan een ééndaagse golfcursus met examen in 2009 heeft klager enkele emails en een brief ontvangen om contributie te betalen aan verweerder in 2010. Uitingen zijn misleidend, klager meent geen lid te zijn. Verweerder meldt dat lidmaatschap inbegrepen is in deelname aan voormelde cursus en dat daarin ook is ingestemd. Nu blijkt onvoldoende weersproken dat er lidmaatschap is ontstaan en is er geen sprake van reclame volgens de definitie die ingevolge overgangsrecht geldt. RCC wijst de klacht af.

De Commissie dient de vraag te beantwoorden of er sprake is van reclame in de zin van artikel van de Nederlandse Reclame Code (NRC) oud. De Commissie beantwoordt die vraag in negatieve zin en overweegt daartoe het volgende.
 
Klager heeft niet althans onvoldoende weersproken dat hij in het kader van een 1-daagse cursus met zogenaamd GVB-examen op 28 oktober 2009 een automatisch voor een jaar te verlengen lidmaatschap bij verweerder is aangegaan. Nu niet is gebleken dat klager dit lidmaatschap heeft opgezegd, hebben de gewraakte uitingen, die een verzoek tot het betalen van contributie bevatten, betrekking op een reeds bestaande lidmaatschapsovereenkomst tussen klager en verweerder en kunnen deze niet worden aangemerkt als reclame-uitingen in de zin van artikel 1 NRC, zoals die bepaling tot 1 januari 2011 luidde.
 
Vanaf 1 januari 2011 geldt een nieuwe definitie van reclame. Ingevolge overgangsrecht vallen klachten die zijn ingediend vóór 1 januari 2011 en die betrekking hebben op uitingen die alleen in 2010 zijn gepubliceerd, hetgeen hier het geval is, onder de oude definitie.

Lees de uitspraak hier(link) of hier(pdf).

Regeling; art. 1 NRC (oud), overgangsrecht

Onderstreept is wat aan oude definitie is toegevoegd per 1 januari 2011:

Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van een adverteerder al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten. Adverteerder is een organisatie of een persoon niet zijnde een consument.

Er geldt de volgende overgangsregeling.

  • Klachten die zijn ingediend vóór 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die alleen in 2010  zijn gepubliceerd, vallen onder de oude definitie.
  • Klachten die zijn ingediend vóór 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die zijn gepubliceerd in 2010 en die ook nog in 2011 worden gepubliceerd,  vallen onder de nieuwe definitie.
  • Klachten die worden ingediend op/na 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die zijn gepubliceerd in 2010 en die niet meer worden gepubliceerd in 2011, vallen onder de oude definitie.
  • Klachten die worden ingediend op/na 1 januari 2011 en die betrekking op reclame-uitingen die zijn gepubliceerd in 2010 en die ook nog in 2011 worden gepubliceerd,  vallen onder de nieuwe definitie.