RB
Gepubliceerd op woensdag 14 oktober 2015
RB 2551
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Reclameboek duidt RCC Alpro Pur Enjoy

RCC 15 september 2015, RB 2551; dossiernr. 2015/00766 (Alpro Pur Enjoy), m.nt. Bram Duivenvoorde
Eerder RB-nummer: RB 2542   Duiding door: Bram Duivenvoorde    Betrokken bij de zaak: nee.
Onderwerpen, trefwoorden, dossiers
- Voedselinformatie
- VIC-verordening
- TV-commercial en verpakking
- “geen zoetstoffen”, wel suiker
- Labelling doctrine: Teekanne-arrest Hof van Justitie

Persoonlijk commentaar/annotatie?
Apro Pur’Enjoy (een sojamelkproduct met fruitsmaak) wordt op de verpakking gepresenteerd als “100% plantaardig”, met daarbij de claim “geen zoetstoffen”. In het product zit echter wel suiker. Dat is geen zoetstof, maar wel een zoetmiddel. Begrijpt de gemiddelde consument dit?

De Reclame Code Commissie is van oordeel dat de voorkant van de verpakking wellicht een verkeerde indruk wekt bij de consument. Maar doordat de gemiddelde consument op de ingrediëntendeclaratie kan lezen dat er suiker in het product zit, is de verpakking niet misleidend. Interessant: in lijn met de recente Teekanne-uitspraak [RB 2410] van het Hof van Justitie betreft de misleidingstoets de hele verpakking, waarbij men ervan moet uitgaan dat de gemiddelde consument ook de ingrediëntendeclaratie leest. Ik kan me voorstellen dat de Reclame Code Commissie op basis van de totale verpakking ook tot een ander oordeel had kunnen komen. Juist op basis van de Teekanne-uitspraak kunnen onjuiste of verwarrende elementen op de verpakking toch tot de conclusie leiden dat sprake is van ongeoorloofde misleiding, ondanks dat de fictie van het etiketlezen in stand blijft. De toekomst zal moeten uitwijzen waar de (nieuwe) grens tussen verleiding en misleiding als gevolg van de Teekanne-uitspraak komt te liggen.

Naast de verpakking betreft de uitspraak ook nog een televisiecommercial voor hetzelfde product. Daarin stelt Apro dat het product “puur” en “100% natuurlijk” is en “geen zoetstoffen” bevat, zonder dat voor de consument duidelijk wordt dat er wél suiker in het product zit. In de televisiecommercial wordt het verkeerde beeld dat de consument mogelijk op basis van die claims krijgt niet gecorrigeerd, want verdere informatie over de ingrediënten ontbreekt. De Reclame Code Commissie vindt deze uiting daarom wél misleidend.

Wat is nieuw, afwijkend of een voortzetting?

nieuw

-

afwijkend

Met het oog op de Teekanne-uitspraak van het Hof van Justitie had het oordeel van de Reclame Code Commissie ten aanzien van de verpakking (namelijk: niet misleidend) ook de andere kant op kunnen gaan.

voortzetting

-