4 aug 2016
Schoonenberg doet 'landelijke oproep': herkenbaarheid reclame
RCC 4 augustus 2016, RB 2747; Dossiernr: 2016/00540 (herkenbaarheid reclame) Afwijzing. Herkenbaarheid reclame. Ongeadresseerd drukwerk. Het betreft een door adverteerder huis-aan-huis verspreid leaflet met de uitnodiging voor een gratis hoortest op 23 en 24 juni in een vestiging van adverteerder. De reclame-uiting is dubbelgevouwen verspreid. Op de witte buitenzijde staat in grote letters ‘Landelijke oproep’ waaronder in minder grote letters: ‘voor de controle van uw gehoor op 23 en 24 juni’. Op de buitenzijde van de dubbelgevouwen leaflet staat aan beide kanten onderaan de naam en het logo van Schoonenberg. Klacht: Klager stelt dat de reclame-uiting de indruk wekt dat het om een landelijke door de overheid georganiseerde hoortest gaat. Door de tekst op de buitenzijde van de reclame-uiting zullen er ouderen zijn die op de hoortest afgaan omdat ze denken dat ze ‘opgeroepen’ zijn. Uit de inhoud van binnenzijde volgt pas dat het een actie van adverteerder betreft. De reclame-uiting is misleidend.
Het oordeel van de Commissie
1) De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de dubbelgevouwen leaflet onvoldoende als reclame herkenbaar acht als bedoeld in artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In dit artikel is bepaald dat reclame duidelijk als zodanig herkenbaar dient te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd. Volgens de vaste lijn van uitspraken van de Commissie en het College van Beroep is aan dit vereiste voldaan indien de geadresseerde zonder moeite, reeds op grond van de envelop – of, in dit geval, de met een envelop gelijk te stellen buitenzijde van de dubbelgevouwen uiting – kan vaststellen dat een bepaalde uiting reclame is.