RB
Gepubliceerd op vrijdag 12 augustus 2011
RB 1085
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Stapsgewijs naar een verantwoorde reclameboodschap

Bericht van www.checksrc.nl, aankondiging pre-copy advies: De meeste reclamemakers en adverteerders houden zich prima aan de grenzen die worden gesteld in de Nederlandse Reclame Code (NRC). Toch gaat er door onvoldoende beschikbare know-how of door overmatig enthousiasme wel eens wat mis.

De Stichting Reclame Code biedt het adverterend bedrijfsleven diverse handvatten om voor of tijdens het maken van een reclame-uiting stapsgewijs te toetsen of deze voldoet aan de regels in de NRC.
Zodat reclame niet alleen aantrekkelijk is, maar ook verantwoord.

1. Raadpleeg de Code
Op de website van de Nederlandse Reclame Code vindt u de regels waaraan reclame moet voldoen.

2. Lees de jurisprudentie
De meest recente uitspraken van de afgelopen jaren kunt u online raadplegen. Zo krijgt u meer inzicht in de concrete toepassing van de regels door de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

3. Check het bij SRC
In de derde stap krijgt u antwoord op de meest voorkomende vragen met betrekking tot onderwerpen zoals: Waar moet ik op letten als reclame gericht is op kinderen? Wanneer is reclame smakeloos?

4. Toegang tot pre-copy advies
Hebben de voorgaande stappen niet geleid tot voldoende duidelijkheid over de do’s & dont’s? Wilt u weten of en op welke aspecten een (nog niet geopenbaarde) reclame-uiting in overtreding is met de NRC? Dan hebt u in de vierde stap toegang tot het aanvragen van pre-copy advies (tegen betaling).