RB
Gepubliceerd op woensdag 13 september 2017
RB 2971
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
24 aug 2017
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 24 aug 2017, RB 2971; (Penis tattoo GGD), https://reclameboek.nl/artikelen/tattoo-penis-met-superman-jasje-ggd-niet-in-strijd-met-goede-smaak-en-fatsoen

Tattoo penis met superman-jasje GGD niet in strijd met goede smaak en fatsoen

RCC 24 augustus 2017, RB 2971; dossiernr. 2017/00500/A (Penis tattoo GGD) Afwijzing. De uiting: Het betreft een uiting op www.ggdhvb.nl/nieuws/2016/07/Superhero-in-drie-shots (een sub-pagina van de website www.ggdhvb.nl) waarop onder andere staat: “De GGD Hart voor Brabant vaccineert ook dit jaar op Roze Maandag mannen die seks hebben met mannen gratis tegen hepatitis B. Op maandag 25 juli staat de Tilburgse kermis weer in het teken van Roze Maandag. De GGD Hart voor Brabant is dit jaar voor de elfde keer van de partij om mannen die seks hebben met mannen (MSM) gratis te vaccineren tegen hepatitis B. de GGD-bus staat net als vorig jaar van 12.00 uur tot 20.00 uur op de Spoorlaan aan het begin van de kermis. Ter promotie van de vaccinaties plaatsen onze vrijwilligers tattoos die wel tot zeven dagen kunnen blijven zitten. Zo zien ze eruit!” Onder de tekst staat een afbeelding van de ‘tattoo’: een penis met een “Superman”- jasje en –cape aan. Op de “borst” staat  “3X” (in plaats van de “S” van Superman). Langs de cape staat “MANTOTMAN.NL”. Onder de afbeelding staat: “Superhero in 3 shots!”
De klacht: Volgens klaagster is hier sprake van een marketingstunt, waarbij een medische handeling wordt aangeprezen. Klaagster vraagt zich af of er wel op deze manier reclame gemaakt mag worden voor een medisch product. Daarnaast maakt klaagster bezwaar tegen de boodschap van de uiting, die volgens haar luidt “dat je penis een superhero wordt wanneer jij de 3 hepatitits B shots gaat halen”.

4. Gelet op de klacht dient beoordeeld te worden of de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), gelet ook op de combinatie van de afbeelding en de boodschap dat “je penis een superhero wordt wanneer jij de 3 hepatitits B shots gaat halen”. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak en het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid oordeelt de Commissie als volgt.

5. In de onderhavige reclame-uiting is een penis te zien in een supermankostuum. Het bijschrift luidt: “Superhero in 3 shots!”. De afbeelding met bijschrift maakt deel uit van een vaccinatiecampagne en dient ter illustratie van de boodschap van adverteerder dat het volgens haar goed is wanneer mannen die seks hebben met mannen zich laten vaccineren tegen hepatitis b.

6. De bestreden uiting is geopenbaard op de website van adverteerder, op de sub-pagina  www.ggdhvb.nl/nieuws/2016/07/Superhero-in-drie-shots. Daarmee heeft adverteerder zich willen richten tot de doelgroep die zelf deze pagina bezoekt. Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid en rekening houdend met het feit dat de onderhavige uiting geplaatst is op de website van de GGD website, specifieker: op  een sub-pagina van deze website met informatie over ‘Roze Maandag’ in Tilburg en daarmee gericht is op een bepaalde doelgroep en zichtbaar voor een zeer beperkt publiek, is de Commissie van oordeel dat de uiting de grenzen van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is, niet overschrijdt. De uiting is dan ook niet in strijd met artikel 2 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.