RB
Gepubliceerd op dinsdag 8 maart 2011
RB 700
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

U bent (ook) mogelijk winnaar

RCC 11 februari 2011, Dossiernr: 2010/00886 (twitpic - geen grapje winnaar).

Reclamerecht. Aanbeveling. Misleiding betreft online digitale marketing communicatie. Een banner op de site https://twitpic.com vermeld “U bent de geselecteerde bezoeker, Dit is geen grapje! Hartelijk gefeliciteerd, we hebben u zojuist uit alle bezoekers als mogelijk winnaar van een iMac, iPhone of iPad van Apple uitgekozen. Als u bent uitgekozen, klik hier”. Of zo u wilt visueel:

Nu er geen daadwerkelijke selectie plaatsvindt, acht klager de uiting misleidend. De zichtbaarheid van de advertentie is niet afhankelijk van een selectieproces dat bepaalt of de prijs gewonnen kan worden.
 
Verweerder stelt in het betoog dat ... ‘iedereen die de Banner ziet’, ‘daadwerkelijk geselecteerd’ is omdat iedereen ook deel kan nemen aan het kansspel. Er is geen sprake van feitelijk onjuiste informatie zoals bedoeld in artikel 8.1 NRC. De gemiddelde consument die zich op internet begeeft is met banners en de overdrijving daarvan in reclames bekend. Er is geen sprake van een geïndividualiseerde boodschap en is van mening dat de gemiddelde consument niet zal worden misleid door het gebruik van het woord ‘geselecteerde’ in de banner.
 
Tot slot wijst adverteerder op de achtergrond van de artikelen 8.1 en 8.2 van de Nederlandse Reclame Code en het feit dat deze artikelen een implementatie vormen van artikelen uit de ‘Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken’. Hieruit volgt dat een belangenafweging dient te worden gemaakt tussen de bescherming van de consument enerzijds en de stimulering van het vrije verkeer anderzijds. In dit verband noemt adverteerder ook de ‘Gedragscode Promotionele Kansspelen’, waarin expliciet wordt bepaald wanneer een reclame-uiting in het geval van promotionele kansspelen misleidend is. Zij stelt dat de onderhavige uiting niet in de buurt komt van de uitingen die door deze code ‘misleidend’ worden genoemd.

Het oordeel van de Commissie is helder

De Commissie is van oordeel dat in de banner, door de zinsneden “U ben de geselecteerde bezoeker”, “dit is geen grapje” en “… we hebben u zojuist uit alle bezoekers (…) uitgekozen”, de serieuze indruk wordt gewekt dat degene die de banner te zien krijgt één van de weinige kansmakers op een van de te winnen prijzen is. Gebleken is echter dat iedereen die de verschillende websites bezoekt de bewuste banner te zien krijgt.

Gelet op het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat de uiting onjuiste informatie verschaft ten aanzien van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de voordelen, als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door genoemde onduidelijkheid ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
 
Lees de uitspraak hier en hier (pdf).

NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b.

UPDATE 8 maart 2011: banner is nog steeds te zien op de betreffende site.