RB
Gepubliceerd op zaterdag 30 juli 2011
RB 1063
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Colofon is reclame

RCC 28 juli 2010, 2010/00392 (Colofon De Telegraaf)

Reclamerecht. In het colofon van De Telegraaf, onder het kopje ‘BEZORGINFORMATIE’:
“De krant wordt voor 07:00 uur bezorgd (…)”
 
De klager meldt dat de krant op zaterdag pas om 7:30 wordt bezorgd. Adverteerder stelt dat het colofon van het dagblad geen reclame-uiting is in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), subsidiair is het niet misleidend ex art. 8 NRC omdat de klager niet aannemlijk heeft gemaakt dat hij, althans de gemiddelde consument, géén abonnement zou hebben genomen, indien hij had geweten dat de krant op zaterdag om 7.30 uur wordt bezorgd. Daarbij is, conform de leveringsvoorwaarde sprake van een inspanningsverplichting.

Commissie: wel reclame en uiting is te absoluut. Onjuiste informatie: aanbeveling

In de eerste plaats is de Commissie van oordeel dat de bewuste mededeling in het colofon moet worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 NRC. Nu het een colofon in een dagblad betreft, staat vast dat de uiting openbaar is. Voorts gaat er onmiskenbaar een aanprijzende werking uit van de mededeling. Het zal veel mensen, zoals ook klager, aanspreken dat de krant ’s ochtends voor 7.00 uur wordt bezorgd.
 
Naar is komen vast te staan wordt (in ieder geval) in Hoevelaken de krant op zaterdag pas bezorgd om 7.30 uur. De mededeling ‘De krant wordt voor 07:00 uur bezorgd’ acht de Commissie derhalve te absoluut.
De Commissie is van oordeel dat de reclame aldus gepaard gaat met onjuiste informatie met betrekking tot één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 sub b, te weten het tijdstip dat de krant wordt bezorgd. De Commissie is voorts van oordeel dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Het tijdstip waarop een krant wordt bezorgd kan immers van wezenlijk belang zijn bij de keuze van een abonnement. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

De beslissing
 
De reclame-uiting is in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
 
 
Regeling: NRC (nieuw) art. 7
NRC (nieuw) art. 8.2 onder b.