RB
Gepubliceerd op zaterdag 23 juli 2011
RB 1045
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

De volgende dag bezorgd

RCC 6 mei 2011, Dossiernr. 2011/00302 (TNT Post)

Reclamerecht. Televisiecommercial van TNT Post met o.a. de tekst: "de volgende dag bezorgd". Klaagster stelt dat bij haar de post regelmatig pas na twee tot vier dagen wordt bezorgd, ondanks juiste adressering. Verweerder stelt dat in 95% tot 98% van de gevallen de post de volgende dag bezorgd wordt. Uiting houdt geen garantie in van 100% tijdige bezorging. Zal voortaan disclaimer in uiting opnemen.
Commissie oordeelt dat 2% tot 5% van de gevallen post niet binnen 24 uur wordt bezorgd. Daarom strijd met art. 2 NRC. Doet aanbeveling.

In de commercial wordt reclame gemaakt voor de postbezorging door TNT Post “binnen 24 uur” en “de volgende dag”. Deze service wordt onderstreept door de tekst “De volgende dag bezorgd”. Adverteerder heeft meegedeeld dat in 95% respectievelijk 98% van de gevallen post daadwerkelijk de volgende dag wordt bezorgd. Dit betekent derhalve dat in 2 tot 5% van de gevallen de post niet binnen de beloofde 24 uur wordt bezorgd. Gelet hierop is de boodschap dat post de volgende dag wordt bezorgd onjuist en om die reden in strijd met de waarheid als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Lees de gehele uitspraak hier (link / pdf)
Regeling: NRC art. 2