26 aug 2025
Doorlopende advertentie ‘spoed leegverkoop’ is misleidend

RCC 26 augustus 2025, RB 3929; 2025/00184 (Klager tegen adverteerder). Op de Facebookpagina van adverteerder wordt op 9 maart 2025 een “spoed leegverkoop” aangekondigd met kortingen tot 70% op meubelen uit faillissementen, zogenaamd geldig “tot zaterdagmiddag 17:00 uur”. Volgens klager wordt al meer dan een jaar vrijwel wekelijks met dezelfde tekst geadverteerd, waarbij enkel de data worden aangepast. Dit is misleidend, omdat er telkens sprake lijkt van een tijdelijke actie terwijl de uitingen structureel worden herhaald. Adverteerder voert aan dat de aanbiedingen daadwerkelijk gelden voor de betreffende week, dat het gaat om faillissements- en fabrieksvoorraden en dat het assortiment voortdurend wisselt. Klanten kunnen bovendien profiteren van echte kortingen en unieke stukken die op=op zijn. De voorzitter oordeelt dat de reclame-uiting de indruk wekt dat de leegverkoop slechts een week duurt en consumenten snel moeten beslissen, terwijl de actie in werkelijkheid doorlopend wordt herhaald. Hierdoor wordt bij de gemiddelde consument ten onrechte een gevoel van urgentie opgeroepen. Dit levert misleiding op in de zin van artikel 8.2 onder d NRC (onjuiste informatie over prijsvoordeel) en daarmee een oneerlijke handelspraktijk onder artikel 7 NRC. De Commissie bevestigt de voorzittersbeslissing en beveelt adverteerder aan om niet langer op deze wijze reclame te maken.
3. Anders dan door adverteerder wordt betoogd in het bezwaarschrift, is bij de beoordeling van de vraag of de uiting misleidend is niet van belang dat de aanbiedingen daadwerkelijk in de winkel verkrijgbaar zijn noch is van belang dat de consument mondig genoeg is om zelf een beslissing te nemen op basis van het aanbod en de prijs-kwaliteitsverhouding. De vraag die hier centraal staat is of de gemiddelde consument door de uiting in verwarring kan raken over het feit dat geen sprake is van een eenmalige kortingsactie maar een actie die, al naar gelang het aanbod, kan worden herhaald. Zoals hierboven reeds is aangegeven, blijkt dat de in de reclame-uiting genoemde actie vaker wordt herhaald, soms wel meerdere weken achter elkaar, waardoor bij de gemiddelde consument ten onrechte een gevoel van urgentie wordt opgeroepen dat hem/haar in zijn aankoopgedrag kan beïnvloeden.