Gangbaar betaalmiddel
CVB 9 juni 2011, Dossiernr. 2011/00073 (Ryanair)
Reclamerecht. Website van Ryanair. Klaagster stelt dat administratiekosten 80% van de totale ticketprijs bedragen. Deze kosten worden pas vermeld later in het boekingsproces. Goedkope prijzen op website daarom alleen lokmiddel. Strijd met art. III sub 1 RR. Klacht is gemotiveerd weersproken.
Commissie oordeelt dat administratiekosten worden berekend, tenzij men over MasterCard Prepaid Debit Card beschikt. Onvoldoende duidelijk dat sprake is van optionele kostenpost. Strijd met art. III onder 1 RR. Doet aanbeveling.
Grieven: 1. onacceptabel dat Ryanair vertaling beslissing pas 2 dagen voor afloop appeltermijn heeft ontvangen. 2. Geen strijd met art. III sub 1 RR, want alle geadverteerde tarieven zijn inclusief alle bijkomende kosten. 3. Dossiernr. 1553/07.0689 kan niet genegeerd worden. Hierin staat dat advertenties Ryanair voldoen aan RR. 4. Absurd om over verkrijgbaarheid MasterCard Prepaid Debit card in uitingen te informeren. Grieven zijn gemotiveerd weersproken.
CVB: Grief 1. Onderdeel treft geen doel, adverteerder dient zelf voor vertaling te zorgen. Grieven 2, 3 en 4. Niet aannemelijk geworden dat de genoemde MasterCard gangbaar betaalmiddel is voor Nederlandse reizigers en dat zij makkelijk informatie over de Card kunnen vinden. Ook zijn er beperkingen aan Card verbonden, dus niet te verwachten dat op korte termijn gangbaar betaalmiddel zal zijn. Hierdoor is betaling met deze Card geen reëel alternatief bij boeking van Ryanair vlucht. Sprake daarom van vaste onvermijdbare kosten en had in uiting opgenomen dienen te worden. Grieven treffen geen doel. Strijd met art. III sub 1 RR. Bevestigt beslissing Commissie.
5. Op grond van het voorgaande is het College van oordeel dat de MasterCard Prepaid Debit Card voor de Nederlandse reiziger geen reëel alternatief vormt voor de betaalvormen waarbij men bij het boeken van een vlucht met Ryanair administratiekosten verschuldigd is. Aldus is in feite sprake van vaste onvermijdbare kosten. Terecht stelt ANVR dat Ryanair deze kosten voor wat betreft de op Nederland gerichte uitingen reeds in de geadverteerde prijs had dienen op te nemen. Ryanair heeft dit nagelaten. Het College onderschrijft het oordeel van de Commissie dat Ryanair daardoor in strijd met het bepaalde onder III sub ! RR heeft gehandeld. De grieven 2, 3 en 4 treffen derhalve geen doel, ook niet voor zover Ryanair naar andere beslissingen van de Commissie verwijst. Niet gesteld of gebleken is immers dat in die beslissingen over identieke klachten is geoordeeld.
Lees de gehele uitspraak hier (link / pdf)
Regeling: RR art. III sub 1