Jack en Eva trouwen wanneer jij dat wilt
CvB RCC 20 april 2011, Dossiernr. 2011/00081, (Programma gemist van Tele2)
Reclamerecht. Het betreft een reclame over interactieve televisie met als optie "programma gemist". Klacht is dat de prijs van deze optie niet vermeld wordt in de uiting. Verweerder bestrijdt dit, prijs van "programma gemist" wordt onderin in beeld getoond en is voorts terug te vinden op de website van Tele2 en via het informatienummer. De Commissie oordeelt de klacht gegrond. Uiting prijst met name "programme gemist" aan, terwijl heel klein in beeld de kosten hiervoor worden getoond. Hierom oordeelt de Commissie onduidelijk t.a.v. de prijs (art. 8.2 aanhef onder d NRC) en daarom misleidend (art. 7 NRC). Dat de prijs via andere kanalen is te achterhalen doet hier niet aan af.
Door adverteerder zijn twee grieven neergelegd. Grief 1: kosten van "programma gemist" zijn niet ondergeschikt, nu het juist gaat om de werking en voordelen van deze optie. Kosten staan tijdens de gehele uiting onderaan vermeld. Grief 2: Televisie is een beperkt medium naar haar aard in ruimte en tijd. Het College oordeelt dat alleen in het laatste deel van de uiting in kleine letters de prijs van "programma gemist" wordt vermeld. Het College is van oordeel dat wanneer in een reclame uiting een specifieke dienst wordt aangeprezen, de kosten van deze dienst ook duidelijk genoemd dienen te worden. Verweerder kan niet volstaan met kleine lettertjes, zeker niet nu de overige kosten wel prominent in beeld worden gebracht. Dat verweerder kosten op de website vermeld doet hier niet aan af. Grief 1 faalt derhalve. Ook is niet gebleken van een relevante beperking van het medium televisie om de kosten in beeld te brengen. Grief 2 treft dus ook geen doel. College bevestigt beslissing Commissie.
1. Vaststaat dat in de gewraakte televisiecommercial specifiek de optionele dienst Programma Gemist wordt aangeprezen en dat de consument die van deze dienst gebruik wil maken, dient te beschikken over de diensten Internet&Bellen en Interactieve Televisie van Tele2. De kosten van de laatste twee diensten worden aan het einde van de televisiecommercial prominent in beeld gebracht. De prijzen die men aldus zeer groot in beeld ziet, hebben derhalve geen betrekking op Programma Gemist, hoewel deze optie in de televisiecommercial centraal staat. De (extra) kosten van Programma Gemist worden slechts vermeld in een zeer klein lettertype aan de onderzijde van het beeldscherm, overigens, anders dan Tele2 stelt, niet gedurende de gehele uiting, maar slechts gedurende het laatste gedeelte daarvan.
2. Het College is van oordeel dat, indien in een televisiecommercial een specifieke dienst wordt aangeprezen, de kosten van deze dienst duidelijk dienen te worden genoemd indien, zoals in het onderhavige geval, uitdrukkelijk ook kosten van andere, aanvullende diensten worden genoemd. De gemiddelde consument zal in een dergelijk geval immers verwachten dat de uitdrukkelijk genoemde prijzen (€ 29,95 per maand respectievelijk € 5,-- per maand gedurende het eerste jaar, en daarna € 10,-- per maand) een compleet beeld geven van de kosten van de aangeprezen dienst. Aldus lag het op de weg van Tele2 om ook de kosten van Programma Gemist (€ 5,-- extra per maand) uitdrukkelijk in beeld te brengen teneinde onduidelijkheid bij de consument te voorkomen. Tele2 kon niet volstaan met deze kosten in een zeer klein lettertype te vermelden, bovendien ook nog op een andere plaats dan de uitdrukkelijk genoemde kosten die, ook door hun centrale plaatsing en wijze van in beeld verschijnen, de meeste aandacht vangen.
3. Aldus is juist de prijs van de dienst die specifiek wordt aangeprezen het minst duidelijk vermeld. Het College acht het aannemelijk dat het de gemiddelde consument hierdoor kan ontgaan dat bovenop de uitdrukkelijk voor Internet&Bellen en Interactieve Televisie genoemde prijzen ook nog een bedrag van € 5,-- dient te worden betaald voor Programma Gemist. De overige inhoud van de reclame-uiting neemt deze misleiding niet weg. Hetzelfde geldt voor de stelling van Tele2 dat de kosten van Programma Gemist op haar website duidelijk worden toegelicht. Een televisiecommercial en een website zijn zelfstandige reclame-uitingen die los van elkaar de consument juist en voldoende dienen te informeren. Grief 1 faalt derhalve.
4. Van een aan het medium televisie inherente relevante beperking om de kosten van Programma Gemist duidelijk in beeld te brengen is niet gebleken. Tele2 is immers wel in staat de kosten van Internet&Bellen en Interactieve Televisie duidelijk in beeld te brengen, zodat niet valt in te zien waarom dit ten aanzien van de kosten van Programma Gemist anders zou liggen. Ook grief 2 treft geen doel.
Lees de gehele uitspraak hier (link en pdf volgt).