RB
Gepubliceerd op vrijdag 8 april 2011
RB 799
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Mary Poppins - "vraag je ouders nu te boeken"

RCC 17 maart 2011, dossiernr. 2011/00037 (Mary Poppins)

Reclamerecht. Bijzondere reclamecode Kinder- en jeugdreclamecode (KJC). Einde van commercial voor de musical 'Mary Poppins' worden kinderen aangespoort ouders te vragen kaarten te boeken "Vraag je ouders om nu te boeken op <...>". Strijd met art. 2.b KJC. Verweerder erkent de klacht en legt zich neer bij besluit Commissie. Commissie oordeelt dat commercial i.s.m. 2.b KCJ en beveelt aan niet meer op deze wijze reclame te maken:

Nu de bestreden reclame (in ieder geval gedeeltelijk) tot kinderen wordt gericht, is sprake van ‘reclame gericht op kinderen’ in de zin van de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC).

Op grond van artikel 2 sub b KJC mag reclame gericht op kinderen er niet rechtstreeks toe aanzetten hun ouders of anderen te overreden tot de aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt. De bestreden reclame is, naar adverteerder heeft erkend, in strijd met deze bepaling.

Lees de uitspraak hier (link) en hier (pdf)
Regeling: KJC art. 2.b