RB
Gepubliceerd op woensdag 11 mei 2011
RB 888
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Nespresso met George Clooney

Voorzitter RCC 16 maart 2011, Dossiernr. 2011/00098 (Nespresso)

Reclamerecht. Televisiecommercial van Nespresso met George Clooney. Klager vindt reclame misleidend nu nespressocups niet in winkel kunnen worden gekocht, discriminerend nu cups alleen verkocht worden aan leden van de Nespressoclub en kwetsend omdat er gesuggereerd wordt dat in hemel geen cups te krijgen zijn.

Voorzitter oordeelt dat Commissie klacht zal afwijzen. Overweegt dat verweerder heeft gesteld dat in winkels wel nespressocups te verkrijgen zijn, ongeacht of men lid is van de Nespressoclub. Geen aanleiding om hieraan te twijfelen dus geen sprake van misleidende reclame volgens voorzitter. Klacht over discriminatie treft geen doel, nu dit gaat over het verkoopsysteem en het feitelijk grondslag mist. Ook acht de voorzitter de uiting niet kwetsend, nu de grenzen van het toelaatbare niet worden overschreden. Voorzitter wijst klacht af.

 

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

Adverteerder heeft in reactie op de klacht aangevoerd dat er in Nederland tien winkels zijn waar klanten terecht kunnen voor Nespresso capsules en waar deze winkels zich bevinden. In die winkels kan men volgens ad­verteerder ook een kopje Nespresso drinken. Voorts heeft adverteerder gesteld dat iedereen in deze winkels aankopen kan doen, ongeacht of men een lidnummer heeft of een Nespres­so apparaat bezit. Nu geen aanleiding bestaat om aan de juistheid van deze mededelingen te twijfelen, is geen sprake van misleidende reclame.

Voor zover klager stelt dat sprake is van discriminatie, treft de klacht geen doel, reeds omdat dit gedeelte van de klacht geen betrekking heeft op de reclame-uiting, maar op het verkoop­systeem van adverteerder. Overigens volgt uit het voorgaande dat ook dit gedeelte van de klacht feitelijke grondslag mist.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting nodeloos kwetsend is, stelt de Reclame Code Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van dit criterium. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de voorzitter de onderhavige, duidelijk humoristisch bedoelde reclame niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Dat niet iedereen de uiting - om wat voor reden ook - zal waarderen, leidt niet tot een ander oordeel.

Lees de gehele uitspraak hier (link en pdf)