Promovendum: "Prijs was tijdens maken van uiting nog niet bekend"
RCC 16 februari 2011, Dossiernr: 2010/00957 (Promovendum)
Reclamerecht. Radioreclame voor Promovendum zorgverzekering voor hoger opgeleiden, middelbaar en hoger personeel. De zinsnede "laagste prijs van Nederland" is niet waar (€89,90, Univé Zekur kost €88,88). Misleidende prijs(vermelding). Ten tijde van maken van de spot was Zekur-premie voor jongeren niet bekend. Daarbij is Promovendum goedkoop voor alle leeftijden; jongerenverzekering voor bij Promovendum is €87,75; dus laagste premie bij juiste vergelijking. Juistheid van de claim "laagste prijs" niet aangetoond; geen toelichting wat vergelijkbare polissen zijn (in een overzicht met tarieven). Onjuiste informatie tav specifiek prijsvoordeel (8.2 en 7 NRC); uiting is misleidend en daardoor oneerlijk.
De repliek
Zekur richt zich op 18- tot 32-jarigen, maar iedereen kan zich ongeacht leeftijd bij Zekur verzekeren. Promovendum richt zich alleen op mensen met een MBO of HBO niveau.
Promovendum kost € 89,90 + € 1,95 incassokosten ofwel € 91,85 per maand, terwijl Univé Zekur en Anderzorg respectievelijk € 88,88 en € 91,25 per maand kosten. Promovendum is dus niet de goedkoopste.
De onbekendheid van Promovendum met de tarieven van Zekur op het moment van het maken van de spot is niet relevant; men had de reclame kunnen beëindigen toen bleek dat Zekur goedkoper was.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte uiting wordt gezegd: “Wie zich verzekert bij Promovendum kiest voor kwaliteit. (…) en kwaliteit met de laagste prijs van Nederland”. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder de juistheid van de zinsnede “de laagste prijs van Nederland” niet aangetoond. Adverteerder heeft meegedeeld dat zij in relatie tot vergelijkbare polissen de laagste premie in de markt biedt, maar heeft niet toegelicht om welke polissen het hier gaat, noch een overzicht gegeven van haar tarieven ten opzichte van die van anderen.
Gelet op het bovenstaande gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Lees de uitspraak hier(link) en hier(pdf)
Regeling: NRC (nieuw) art. 7 en 8.2 onder d