RB
Gepubliceerd op donderdag 21 juli 2011
RB 1038
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

"Vanaf nu ook in Hilversum"

Vz RCC 29 juni 2011, Dossiernr. 2011/00481 (KPN Glasvezel)

Reclamerecht. Uiting in huis-aan-huis blad over KPN Glasvezel pakket. Klager stelt dat hij geen gebruik kan maken van aanbieding ondanks mededeling: "vanaf nu ook in Hilversum". Verweerder stelt dat in uiting wordt verwezen naar website om beschikbaarheid te checken. In Hilversum is Glasvezel voor 95% beschikbaar.
Voorzitter oordeelt dat Commissie aanbeveling zal doen. De tekst "vanaf nu ook in Hilversum" was vet gedrukt in uiting in een gratis huis-aan-huis blad wat in die regio verspreid wordt. Verwijzing naar website maakt onvoldoende duidelijk dat product nog niet in geheel Hilversum beschikbaar is. Uiting is te absoluut. Sprake van onvoldoende duidelijke informatie (art. 8.2 aanhef en onder b NRC). Strijd met art. 7 NRC. Doet aanbeveling.

Nu in de uiting vet gedrukt en daardoor op in het oog springende wijze wordt aangekondigd dat het aangeboden product “Vanaf nu ook in Hilversum is” en de uiting is geplaatst in een medium dat gratis wekelijks huis aan huis in Hilversum wordt verspreid, mocht klager, die in de gemeente Hilversum woont, ervan uit gaan dat hij van het aanbod gebruik kon maken. Adverteerder beroept zich op het feit dat bij de prijsvermelding door middel van een asterisk, voor de beschikbaarheid van het product, wordt verwezen naar adverteerders website. De voorzitter is evenwel van oordeel dat deze verwijzing onvoldoende duidelijk maakt dat het product in een hele wijk van Hilversum (nog) niet beschikbaar is. (...)

Lees de gehele uitspraak hier (link / pdf)
Regeling: NRC art. 7, art. 8.2 aanhef en onder b