Reclame gericht op kinderen. Amerikaanse overheid beveelt nieuwe richtlijnen aan voor kindermarketing van junk food
Met dank aan Carja Mastenbroek, DLA Piper.
Ten minste een op de drie Amerikaanse kinderen heeft last van overgewicht, en dit percentage is bij bepaalde (etnische) groepen nog hoger. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen sterk worden beïnvloed door de reclame die ze zien. Dit geldt ook voor reclame voor voedsel.
Een werkgroep van de Amerikaanse overheid heeft recent, in een poging overgewicht en obesitas bij kinderen te voorkomen "Voluntary Principles for Marketing Food to Children" gepubliceerd. Belanghebbenden kunnen de komende maand nog commentaar op het voorstel geven (hier). Het is uiteindelijk de bedoeling dat de industrie deze regels als “richtlijn” voor voedselmarketing voor kinderen gebruikt. Het betreft uitdrukkelijk geen wetsvoorstel, maar een aanbeveling. De "Voluntary Principles" zijn ontworpen om effectievere zelfregulatie door de voedselindustrie te stimuleren, en om ouders te ondersteunen om hun kinderen gezonder voedsel te geven.
Lees het gehele artikel hier (pdf).