RB
Gepubliceerd op woensdag 10 oktober 2018
RB 3215
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) ||
20 sep 2018
Zelfregulering (RCC, KOAG/KAG) 20 sep 2018, RB 3215; (Kinder Bueno), https://reclameboek.nl/artikelen/speciaal-voor-kinderen-kinder-bueno-reclame-refereert-naar-portie-niet-naar-gezondheid

"Speciaal voor kinderen" Kinder Bueno reclame refereert naar portie, niet naar gezondheid

RCC 20 september 2018, RB 3215; dossiernr. 2018/00591 (Kinder Bueno) Afwijzing. Misleiding. De uiting betreft een televisiecommercial waarin door de voice-over wordt gezegd: “In een wereld voor volwassenen hebben kinderen behoefte aan dingen die op hun maat zijn gemaakt. Kinder-chocolade is speciaal gemaakt voor kinderen. Los verpakte porties met een heerlijke melkvulling en een smaak waar ze dol op zijn. Kinder-chocolade, speciaal gemaakt voor kinderen.” De klacht. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hierin chocolade wordt aangeprezen met de zin “speciaal gemaakt voor kinderen”. Klager meent dat adverteerder een ongezond product als gezond (“speciaal”) voor kinderen aan ouders aanprijst. De fabrikant zal ongetwijfeld aangeven dat het zal gaan om de grootte van de porties maar eigenlijk wordt in de reclame de suggestie gewekt dat het “speciaal voor kinderen” en dus “goed voor kinderen” is. Daarnaast wordt er gerefereerd aan melk waarbij een link wordt gelegd tussen zuivel en daarmee gezondheid.

1. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de reclame-uiting misleidend vindt, omdat deze naar zijn mening de suggestie wekt dat de ‘Kinder’-chocoladereepjes van adverteerder gezond zijn voor kinderen.

2. In de commercial is te zien hoe een moeder voor haar kinderen oplossingen bedenkt voor een nog veel te grote stoel en fiets. De voice-over legt uit dat ‘in een wereld voor volwassenen’ kinderen behoefte hebben ‘aan dingen die op hun maat zijn gemaakt’ en dat Kinder-chocolade speciaal voor kinderen is gemaakt in los verpakte porties. Daarbij wordt de grootte van de reepjes zichtbaar gemaakt in de handen van de moeder. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de woorden “speciaal voor kinderen” in de context van de onderhavige reclame opvatten als een verwijzing naar de portiegrootte en niet opvatten als een verwijzing naar gezondheid, ook niet voor zover wordt gesproken over “een heerlijke melkvulling en een smaak waar kinderen dol op zijn”. Duidelijk is dat het product melkchocolade bevat en enige verwijzing naar gezondheid of een gezondheid bevorderend effect van het product ontbreekt in de uiting.